”Hellere lille og vågen end stor og doven”. Selvom det for de færreste er lutter lagkage at være iværksætter lige nu, rummer krisen også et potentiale.

Mit mundbind er egentlig ikke tiltænkt Coronasmitte; jeg har blot været ude og rense tørretumbleren for fnuller. Jeg har tid til den slags. Filteret stoppede til hele tiden, så der var nogle områder under tromlen, der fik en god omgang trykluft, så fnuller fra omkring 14 års tørring stod i en sky ud i rummet.

Det ser ud til at være min anden redning af det bedagede stykke hvidevare. For omkring syv år siden sprang drivremmen, og da jeg dengang havde god tid som arbejdssøgende, googlede jeg mig frem til instruktionsvideoer på nettet, købte en ny drivrem, skilte maskineriet ad og fik det hele til at køre igen. Det hele kostede mig omkring 120 kroner – i stedet for adskillige tusinde til en ny tørretumbler. Den slags kan godt gøre en skrivebordstomat som undertegnede ganske selvtilfreds i lang tid bagefter.

En ekstrem uvished

Tid. Når der pludselig er masser af tid, kan man enten kede sig ihjel eller gøre nye ting. Vi er havnet i en meget mærkelig lomme af tid, fordi vi ikke har den fjerneste idé om, hvordan tingene ser ud om blot få uger. De fleste iværksættere og selvstændige skal manøvrere i en virkelighed, hvor du ikke rigtig kan se mere end én uge frem i tiden. Hvad sker der den 10. maj? Vi aner det ikke. Hvad sker der med smittetrykket hen over sommeren? Kan det blive nødvendigt at lukke ned igen? Vi aner det ikke. Kommer der en anden bølge i efteråret, der er langt hårdere? Hvem ved? Måske. Måske ikke. Hvad med foråret 2021?

“Hvis det som iværksætter var svært at få en kassekredit i banken før, bliver det næppe nemmere nu.”

Jeg voksede op under Den kolde krig, hvor vi skulle frygte russernes humørsvingninger, og Sting håbefuldt sang ”I hope the Russians love their children too”. Men vi kan ikke rigtig håbe på den samme menneskelighed fra en virus, hvis konsekvenser er en del mere uforudsigelige end selv den mest demente generalsekretær fra Den Øverste Sovjet.

Da Den Kolde Krig var slut, havde vi ti år uden indlysende grunde til frygt, før terroristerne fløj ind i WTC. Mange havde travlt med at sige, at verden var forandret efter 11. september 2001. Men i virkeligheden var det begrænset, hvad der var forandret efter terrorangrebet, da først støvet havde lagt sig.

Anderledes ser det ud med Corona-krisen. Den nye uforudsigelighed vil påvirke investeringsviljen og risikovilligheden for høj som lav i lang tid. Hvis det som iværksætter var svært at få en kassekredit i banken før, bliver det næppe nemmere nu.

De store og de små hjul

Alle taler om, at økonomien skal i gang igen. De store hjul skal op i fart, men hvornår kommer de små hjul med? Hele konsulentbranchen? Medarbejderudvikling? Nudging? Miljø- og CSR-indsatser? Kommunikation? Caféerne? Kulturlivet? Når de blødere værdier overhovedet at gøre sig gældende, før vi eventuelt rammes af en ny bølge smitte, og vi kan begynde forfra?

Hvornår kan vi mødes igen? Til koncerter? Til seminarer? Til kædedans under julefrokosten? Skal julefrokosten 2020 ordnes på Skype? Det bliver lidt tamt. Virtuel skål!

“Corona-krisen har potentialet til at skabe en ny bølge af disruption.”

Spørgsmålene trænger sig på, og svarene blæser i vinden. Det eneste, du kan gøre, er at tage én uge ad gangen og bruge den tid fornuftigt, du pludselig har fået foræret. Ordne tørretumbleren, bage et godt brød eller få monteret de fejelister, du glemte for ti år siden. Få givet din hjemmeside et eftersyn. Der er nok en tekst eller to, der med fordel kan optimeres. Eller måske er det nu, du skal læse dig klogere på SEO eller Google Ads?

Ny disruption-bølge?

Det lyder godt nok trist. Er der ikke noget positivt at sige? Jo da. Måske. Corona-krisen har potentialet til at skabe en ny bølge af disruption. Vi ser i disse dage, hvordan mastodonterne i mange brancher bløder millioner. Det er bestemt ikke noget at glædes over, men på længere sigt kan det trods alt gavne iværksætteriet. Hellere lille og vågen end stor og doven. Hvis du er lille, har du lettere ved at tilpasse dig forandringer.

Det er virkelig trist, at Arnold Busck-boghandlerne netop har indleveret konkursbegæring, og ulykken kan sikkert ikke tilskrives Corona alene. Danskernes indkøbsmønstre på internettet og dyre huslejer på Købmagergade og andre hovedstrøg har udsultet kæden længe. Corona blev blot dødsstødet. Nu giver Arnold Buscks konkurs desværre næppe plads til en masse små, uafhængige boghandlere, for bogsalget flytter bare mere over i supermarkederne og på internettet. Men måske bliver der alligevel plads til en café med bogsalg hist og pist, fordi de sande bogelskere ikke helt er tilfredsstillet, hvis de køber bogen på nettet.

Hvis vi tænker på andre brancher, der er i krise i denne tid, kunne man godt forestille sig mastodonternes dominans svækket. Det kan give mere plads til det originale og personlige igen.

Tænk nye tanker

Krisen sætter også turbo på udviklingen af nye virtuelle løsninger. Der er en del restauranter, der i en fart har optimeret deres take away-profil, og betydningen af convenience er blevet noget bredere end frossen lasagne. Der sker trods alt også en masse godt og progressivt midt i al ulykken.

Brug tiden til at tænke nye tanker og prøve nye ideer af. Der er plads til at fejle, for vi er alle sammen på usikker grund.

Ellers er der sikkert en tørretumbler, der kan fikses.

(Klummen er altid udtryk for skribentens egen holdning.)

Kommentarer

kommentarer