Han startede egentlig som iværksætter som 13-årig. Nu er han 26, og der er fart over feltet. I december åbnede Tamer Kaya Café Grønnegade i midten af Latinerkvarteret.

Tamer er egentlig bare en glad gut på 26, der bare har været lidt mere eventyrlysten og lidt mere flittig end så mange andre glade gutter på 26. Han har drevet natklub. Han har drevet eventbureau. Han har transporteret festglade aarhusianere til København, og han har transporteret festglade fra hele landet til Aarhus. Han har importeret elektronik fra Kina. Han har lavet store fester. Han har udviklet apps.

Social profil

Nu driver han café i hjertet af Horsens. Café Grønnegade er en café med en klar, social profil. Men det er egentlig en detalje, han ikke vil gøre det store væsen ud af.

- Det er bare sådan jeg er opdraget. Det er noget, min religion og opvækst har lært mig. Man skal være noget for andre, og man skal hjælpe de svage, siger Tamer Kaya.

For hver spisende gæst ryger der to kroner til Kirkens Korshær. Og juleaften indbød han de enlige og ensomme til gratis mad og hygge i cafélokalerne. Der var tre retter, flæskesteg, and, risalamande, vin og alt hvad der hører til. Tolv dukkede op, spiste, hyggede og skabte nye kontakter.

– Jeg holder jo ikke jul, så jeg sidder ellers bare derhjemme og ser tv. Så kunne jeg jo ligeså godt skabe lidt hygge hernede, siger Tamer Kaya med et smil.

Import fra Alanya

Det der med at skabe en fest er Tamers spidskompetence. Han er opvokset i Odder med tyrkiske rødder. Forretningsgenet viste sig allerede, da han som ung teenager købte ting med hjem fra ferien i Alanya med videresalg til klassekammeraterne for øje. Siden blev han inspireret af partybusser i Tyrkiet, der bragte gæster fra hotellerne til natklubberne og tilbage igen. Hvorfor ikke fragte festglade aarhusianere til København og sørge for, at de var på gæstelisterne i de eftertragtede natklubber?

– Jeg gik i 1.G på HHX, og jeg var ikke fyldt 18. Så jeg spurgte min far, om han ikke kendte en buschauffør med en bus, og så var vi i gang, griner Tamer.

En enkelt bus blev snart til to, og to busser blev snart til to dobbeltdækkere. Tamer samarbejdede med diskoteker i København og arrangerede fester til aarhusianerne.

- Pludselig fragtede jeg 150 unge aarhusianere til København, så det kunne de jo godt mærke på diskotekerne i Aarhus. Så pludselig blev jeg ringet op, fordi de ville have mig til at lave en fest i Aarhus i stedet.

Kort tid efter han var fyldt 18 arrangerede Tamer et stort event på diskotek Broen i Aarhus (den gamle færge i havnen), og nu kørte busserne den anden vej: 500 unge fra Aalborg, København og Odense blev fragtet til Aarhus og retur.

Eventfirma

Festen i Aarhus blev begyndelsen på hans eventfirma, Nicenok, hvor Tamer blandt andet samarbejdede med Cult og Gray Goose om at lave eventfester i nattelivet. Tamer blev sågar headhuntet til at sætte gang i festen på et stort diskotek for skandinaviske gæster i Sunny Beach. I tre måneder havde Tamer sit livs fest i Bulgarien.

Han har også drevet diskotek i Herning, som han dog måtte afhænde, da bygningen skulle nedrives. Siden har han været på udkig efter en café i stedet.

– Det var sjovt at drive diskotek, men jeg synes også, det er lidt spild af ressourcer. Man har dyre lokaler, og hele omsætningen skal hentes hjem i løbet af sammenlagt 24 timer om måneden. Resten af tiden står det jo bare tomt, siger Tamer.

Apps og elektronik

Mens Tamer kiggede sig om efter en café, spildte han dog ikke tiden. Kontakter fra nattelivet førte til mangt og meget, og han arbejder stadig sideløbende med en række andre aktiviteter. Han er partner i et selskab, der udvikler et elektronisk, app-drevet studiekort, han arbejder med at importere elektronik fra Asien og producere profilprodukter til danske virksomheder – og så er han også indblandet i den skandinaviske lancering af ”XY Find It”, der er et amerikansk trackingsystem, så bilnøgler, hund, pung eller børn ikke så let bliver væk.

Og så har han da forresten også taget sig en uddannelse som markedsføringsøkonom på VIA i Horsens.

Der er fart på Tamer, og Café Grønnegade er måske i virkeligheden hans forsøg på at skrue en smule ned for tempoet. For man bliver jo heller ikke yngre, siger han med et smil.

Alle skal kunne gå på café

Caféen markedsfører sig på et alsidigt cafékøkken og et prisniveau, der ligger 20-30 pct. under alle andre caféer i området. Der er bl.a. tapas, som kunderne selv kan sammensætte, brunchtallerken, burgere og steaks. I køkkenet har han tre forskellige kokke tilknyttet. Den ene, Chris, har lige gjort sig bemærket som deltager i tv-programmet Masterchef på TV3.

Der er en særlig grund til, at han holder priserne nede.

- Jeg synes, at langt flere mennesker skal have råd til at gå på café. Ikke bare én gang om måneden, men gerne et par gange om ugen. De studerende, de nyslåede forældre og andre med en lidt stram økonomi, siger Tamer Kaya.

Når man spørger til, hvordan han kan få den prispolitik til at hænge sammen, falder svaret prompte:

– Hver gang de andre tjener en million, tjener jeg måske bare 700.000. Og det er fint med mig, siger han.

Du kan give Café Grønnegade et like på Facebook.

Kommentarer

kommentarer