At gå ud på isen

Kender du virksomheden Artlinco? Det gør du måske, men du ved sikkert ikke hvor mange produkter der findes ude på markedet, som Artlinco faktisk står bag. Det er nemlig, det de gør – de hjælper virksomheder videre fra den gode idé til et salgbart, brugervenligt og innovativt produkt.

Søren Xerxes Frahm skabte med Robort Byriel Riedel i 2001 virksomheden Artlinco. Søren har arbejdet med innovation og produktudvikling i mange år, både i egen virksomhed og som ansat hos LEGO. Han startede, som vi oplever med mange af dem vi skriver om her på VI STARTER SGU, allerede sin første virksomhed før han blev 18. Ja der stod til og med i konfirmationssangene, at Søren en dag ville have sin egen virksomhed.

– Jeg har vel været med til at starte otte virksomheder. Jeg lever og brænder for innovation og udvikling, og der er Artlinco, som platform, den perfekte virksomhed, fordi vi hele tiden arbejder med nye innovationsprojekter. Det er jo startups det hele – det starter ud med ingenting, ud over et ønske om noget, fortæller Søren.

Våde sokker

Artlinco laver opgaver for både store etablerede koncerner og nystartede iværksættere. Produkterne de udvikler kan være alt fra en tandstik til en barnevogn – det er i og for sig ligegyldigt hvad produktet er, for de har udviklet et metodeapparat, som sikrer at brugernes behov kan veksles om til konkrete løsninger.

De har nu eksisteret i 15 år og kører på projekt 305. Med så mange år og projekter på bagen, har Søren og Artlinco teamet en vis erfaring, hvilket gør, at det ikke længere er så farligt at gå ud på isen, som Søren beskriver det.

“Det her med at udvikle nye produkter, er måske nogen gange lidt ligesom at gå ud på isen, man ved ikke helt om den bærer. Vi er gået over isen mange gange nu, så vi ved efterhånden hvad vi skal gøre, når det begynder at knage, eller så kan vi bare klare at have våde sokker ind imellem”, fortæller Søren med et smil og fortsætter:

– Men det er jo de færreste startups som har prøvet det. De har en fantastisk energi og den her gode idé, men hvis det tager to år for dem at få den gode idé gjort til virkelighed, så kan det være at markedet er helt væk.

Og det er et af de store problemer, som Søren ser det. Fordi alt er nyt og der er så mange ting, som de spæde iværksættere skal have styr på, så tager tingene for lang tid, og den gode idé er måske ikke længere så god en idé. Problemet er jo også, at det langt fra er alle nystartede iværksættere, som kan lægge en større sum og få en virksomhed som Artlinco til at hjælpe dem. Men der er første skridt, ifølge Søren, at spørge om hjælp!

– Man skal spørge nogen, som har prøvet det før, ellers kan det blive unødvendigt dyrt og tage for lang tid. Og lad vær med at tro at man kan det hele selv – find de rigtige at sparre med fra start af, lyder det fra Søren.

Det er ikke den gode idé

I modsætningen til hvad mange mener, så er filosofien hos Artlinco, at det IKKE er den gode idé, der er starten på en succesfuld virksomhed. Selvfølgelig er den gode idé vigtig, men det er ikke den som skaber væksten og succesen, hvis du spørger Søren.

– Den gode idé skal sættes i en eller anden form for kontekst, derfor er vores filosofi, at vi skal finde ud af, hvad det er virksomheden egentlig vil. Lad os sige de vil ændre markedet for diktafoner – Så skal vi først finde ud af, hvad det er for nogle problemer som brugerne har, lyder det fra Søren, som fortsætter:

– Når vi kender dem og vi ved hvad konkurrenterne gør, så kan vi på baggrund af det, få en idé som adskiller sig fra det, der er på markedet i forvejen. Så vi tror ikke på den gode idé, jo, men den skal funderes i konkret viden om det marked idéen skal konkurrere på, lyder det fra Søren.

Et skide irriterende spørgsmål

Hvis I har lagt mærke til det, så har jeg, helt bevidst, ikke kaldt Søren for iværksætter på noget tidspunkt i denne artikel, for Søren har det lidt svært med titlen iværksætter. Til spørgsmålet, om han ville kalde sig selv for iværksætter, svarede han nemlig:

– Det er et skide irriterende spørgsmål. Svaret er nok nej, men jeg kan nok ikke svare helt ærligt nej eller helt ærligt ja. Jeg bliver ind i mellem lidt fortørnet, hvis nogen kalder mig iværksætter, fordi jeg synes, der er et eller andet prædikat om, at man er nystartet, usikker og ikke en helt seriøst vidensvirksomhed hvis man er iværksætter – det har lidt en klang af nystartet 23 årig.

Efter en del år med egen virksomhed, så har man prøvet op og ned ture nok gange og kan begynde at trække fra sine erfaringer, og der mener Søren, at man istedet for at være iværksætter mere er blevet en driftsmand.

Men selvom Søren har det sådan, så er han i Artlinco med at til at sætte en masse iværk – hjælpe iværksættere med at starte nye virksomheder og etablerede virksomheder med at se nye muligheder og gå andre veje – han sætter, om nogen, ting iværk. Og han er da heller ikke i tvivl om, at han ville starte noget nyt op igen, skulle Artlinco en dag ramle sammen.

“Skulle det her på et tidspunkt ramle, så starter jeg bare igen – helt uden at have rumlen i maven over det. Det bliver nemmere for hver gang, og den der is knager ikke så tit længere. Det kan dog godt være, at det der med at sidde og arbejde til kl. 12 om aftnen – det kan godt være jeg stopper kl. 8 nu i min alder, men jeg tror heller ikke, at jeg har brug for de sidste fire timer længere”, lyder det slutteligt fra Søren.

Det må være op til den enkelte, om man ser sig selv som iværksætter, selvstændig eller noget helt tredje, også selvom man har været i gang i mange år – målet er vel det samme, at starte noget op og se det udvikle sig og vækste. Og her fra VI STARTER SGU skal der i hvert fald lyde et fortsat held og lykke med at sætte ting iværk for Søren og Artlinco.

bubble