Brainreader tager tilløb til et millard-marked


Brainreader

At komme ind på det amerikanske marked er som at vende en supertanker

Markedet er enormt. Det kan udfordringerne også være.

Firmaet Brainreader, der holder til på førstesalen i Bastian i Emil Møllers Gade, er et iværksætterfirma, som langsomt, men sikkert er ved at spise sig ind på klodens største marked: Det amerikanske. Det er en satsning, der kræver tilløb, tålmodighed og masser af kontakter i det amerikanske sundhedsvæsen.

-Netop tålmodigheden er en udfordring. Det er ofte professorer på allerhøjeste niveau, vi skal i dialog med, og de er travle mennesker – samtidig med, at de ikke bare kan lade en assistent træffe beslutningen. Det kan være meget frustrerende, erkender den ene af drivkræfterne bag Brainreader, CTO Jamila Ahdidan.

Fik økonomisk opbakning

Det var hendes Ph.D. om hjernescanninger, der blev startskuddet til Brainreader for knap fire år siden. Opgaven søsatte ideen om at udvikle et program, der automatisk vurderede MR-scanninger af hjernen for uregelmæssigheder – på samme måde som en blodprøve hos lægen i dag kan bruges til alt fra at tjekke kolesterol til nyrefunktion eller kaliummangel.

Aarhus Universitet var fødselshjælper og satte hende sammen med bl.a. Daniel Langhoff, der havde en frisk cand.merc. i Innovation Management, så den teoretiske viden kunne gå hånd i hånd med en merkantil baggrund. For det gælder også i industrien for hospitalsudstyr og hjælpemidler: Den gode idé kommer ingen vegne uden en klar salgsstrategi.

Brainreader fik fra begyndelsen økonomisk opbakning af Syddansk Teknologisk Innovation, og for godt et år siden kom Insero Fonden også med. Det var stærkt medvirkende til, at Brainreader – der i dag har fire ansatte – nu har adresse i Horsens, siger Daniel Langhoff, der i dag har titel af CEO.

“En idé som vores skal både udvikles – det tager tid – og sælges. Og det tager også lang tid. Vi har fået en europæisk CE-godkendelse, og solgte vores første produkt til en privatklinik i Zürich i 2013, men med Inseros indtræden har vi valgt at prioritere det amerikanske marked. Her er vi meget tæt på den FDA-godkendelse, som er helt nødvendig for at kunne sælge derovre, men for alvor at komme ind på markedet er lidt som at vende en supertanker. Det kræver netværk at opbygge den goodwill, der er helt nødvendig, og bare at få en mødeaftale kan tage måneder”, siger Daniel Langhoff.

Testet på 20 hospitaler

Brainreader har dog allerede en del amerikanske samarbejdspartnere på plads, og har fået testet softwaren på 20 universitetshospitaler. Tilbagemeldingerne har været særdeles positive, men er også meget værdifulde, fordi brugernes meninger hele tiden bliver brugt til at forbedre softwaren. Blandt de mest fremtrædende navne i det store land er UCLA i Los Angeles samt Pittsburgh University.brainreader closeup

-Markedet i USA er enormt. Vi taler om ca. 7.500 klinikker, hvor vores program kan gøre en forskel. Hver enkelt scanning skal fortsat tjekkes af en lægelig ekspert, men programmet gør det hurtigere og enklere at tjekke for tegn på uregelmæssigheder i hjernen. Det kan være Alzheimers eller forskellige typer af demens, men også f.eks. epilepsi eller sclerose, og fælles for dem er, at jo hurtigere du kommer på sporet af den rigtige diagnose, jo bedre kan du behandle dem, siger Daniel Langhoff.

De to daglige ledere er enige om, at det har været en stor udfordring.

-Vi anede ikke, at benarbejdet og forarbejdet ville have det omfang, det har haft. Markedet er tungt at operere i; til gengæld er det et milliardmarked, hvor vi kan tilbyde et skalerbart produkt, som løbende bliver udviklet og som i et vist omfang kan tilpasses den enkelte kunde. Samtidig har vi et økonomisk bagland, som vi hele tiden skal holde ajour med den seneste udvikling – de har været og er meget tålmodige, men jeg ville da gerne ha’ været meget længere nu, siger Jamila Ahdidan.

Hvor er Brainreader om tre år?

-Vi er flere ansatte, vi udvikler løbende på vores software, vi har en velfungerende afdeling i USA og så er vi på vej ind på nye markeder. Vi har været undervejs længe, men med FDA-godkendelsen tæt på, bliver der fjernet en stor forhindring – og når vi ser på konkurrencen i markedet, står vi stærkt, siger Daniel Langhoff.

Hvis du er interesseret i at læse mere om Brainreader, så tryk her.

Kommentarer

kommentarer

Næste indlæg Iværksætterens højre hånd

Forrige indlæg Iværksætter af nødvendighed

Per Gregersen

Om skribenten Per Gregersen

Fortæl din gode historie. Fortæl hvor du gør en forskel. Fortæl hvad dine kunder får ud af at handler med dig. pgkommunikation er Per Gregersen, uddannet journalist og siden 2010 selvstændig tekstforfatter og kommunikationsrådgiver. pgkommunikation hjælper dig med at formidle dit budskab og dine nyheder, så kunderne kan huske det. Uden kommunikation, ingen kontakt. Uden kontakt, ingen kunder. pgkommunikation – klar tale til tiden.

Relaterede indlæg