Globalisering og tøjdesign

Khe Tuan Nguyen syntes, at tøjet på de unge i Horsens var præget af fantasiforladthed. Så han designede selv en kollektion, der forventes i handelen i begyndelsen af 2017. Han kalder sit brand ”Claggy”, og sangeren Chris Brown har allerede iført sig en kasket med det karakteristiske ”C”.

Khe Tuan Nguyens spirende iværksætterhistorie er et eksempel på globaliseringen set fra sin fineste side. Som navnet antyder, stammer Khe fra Vietnam, men han er født i Fredericia og opvokset i Horsens. Han er 21 år gammel, har netop færdiggjort HF og er på vej som tøjdesigner.

Får tøjet syet i Vietnam

Han taler vietnamesisk flydende, og han har gode kontakter i tekstilindustrien i landet. Det har gjort det muligt for ham at få syet sin kommende kollektion til konkurrencedygtige kostpriser. Selvom et tidligere samarbejde gik i vasken, er han fortrøstningsfuld i forhold til at kunne præsentere en kollektion af bukser, shorts, trøjer, jakker m.v. i januar eller februar næste år.

– Jeg talte ellers fint med ejeren af det firma, der producerede mine kasketter, men pludselig holdt han bare op med at svare på mine henvendelser. Måske var jeg bare for lille en fisk til ham. Det er den slags, der kan ske, når man handler på den anden side af jorden. Men jeg har fået en ny kontakt, som jeg forventer mig meget af, siger Khe Tuan Nguyen, der rejser til Vietnam i august for at få aftalerne i stand.

Klassisk og street

Khes tøjdesign er meget påvirket af USA.

- Det er mere normalt i USA at blande klassisk og street. Det kan jeg godt lide. God kvalitet og klassiske snit blandet sammen med lidt slid, huller og råhed. Det er også det udtryk, jeg forsøger at få frem i min kollektion, siger Khe, der med venners og familiens hjælp foreløbig har skudt femcifrede beløb i drømmen.

Der bliver tøj til både kvinder og mænd. Khe har tegnet tøjet i hånden og fået hjælp af en kammerat til at overføre tegningerne til de digitale tegninger, fabrikken skal bruge.

– Min kæreste har været en stor hjælp i forhold til at tegne tøjet til kvinderne, siger Khe.

Kasketterne har været på markedet i et års tid, og Khe har solgt dem gennem hjemmesiden Claggy.dk. Det er gået fint, og der har også været kunder fra udlandet, der er stødt på Khes kasketter på Instagramprofilen Claggy Official.

Chris Brown og Claggy

Af og til skal man være lidt modig og fræk, hvis man skal have succes med push marketing.

– Jeg er helt vild med Chris Brown, så da jeg var til koncert med ham i København, havde jeg en bunke kasketter med, som jeg gav til ham og hans crew. Det var ret fedt at se ham med den kasket på scenen, siger Khe, der også nåede at snuppe et billede af oplevelsen til Claggys Facebook-side.

Claggy er en sammentrækning af ”classy”(klassisk) og ”jiggy”(velklædt). Og så kan claggy samtidig betyde ”klistret” – og et brand må som bekendt meget gerne klistre til kundernes hukommelse.

I begyndelsen af 2017 gælder det som nævnt den første kollektion, men Khe drømmer allerede videre. Horsens kan meget hurtig blive for lille for den håbefulde iværksætter.

– Jeg kigger meget mod udlandet, for det er der, det sker, når det gælder tøjdesign. København er måske også en mulighed, men jeg tror mere på udlandet på længere sigt, siger Khe Tuan Nguyen.

Besøg Claggy på iværksætterfirmaets hjemmeside.

Khe Tuan Nguyen med en af kasketterne fra Claggy
bubble