Corona og iværksætteri: Sortsynet har ikke overtaget

Nedlukningen af Danmark har alvorlige konsekvenser for hele samfundet, og iværksætterne rammes hårdt. Vi har talt med fire af dem.

Der er krisestemning i hele samfundet efter godt en uge med nedlukning. De mellemstore og store virksomheder overvejer, om de skal sende medarbejderne ud i den voksende, virtuelle arbejdsløshedskø eller afvente udmøntningen af regeringens krisepakker, der giver mulighed for lønkompensation.

Når man er iværksætter og alene med sin virksomhed, kan ensomheden blive meget nærværende i denne tid. Det er nu, at der er alt for meget tid til at finde fejl og mangler i den forretning, man ellers lige havde bygget op. For er der overhovedet plads til mig, når alt det her er overstået? Nogle knækkede nakken på finanskrisen – måske er det bare Corona, der skulle være min skæbne?

VI STARTER SGU vil gerne være medicin mod sortsynet og fortælle, hvad andre iværksættere oplever, og hvordan de tackler krisen. Du er bestemt ikke alene, og alle de gode ideer skal deles.

Redaktionen har været i mailkorrespondance med fire meget forskellige iværksættere, og der er heldigvis stadig masser af gåpåmod og optimisme at spore midt i al usikkerheden. Vi har talt med en tryllekunstner, en vinylsælger, en nudgingekspert og en caféejer.

Tryllekunstneren

Kristian Skovbo

Kristian Skovbo

Kristian Skovbo har levet af at optræde som tryllekunstner/entertainer de sidste 13 år. Han optræder ved omkring 100 arrangementer om året, og da det primære marked er firmaarrangementer, var han blandt de første, der mærkede krisen. Endnu før restriktionerne var en realitet, kom den ene aflysning efter den anden ind i mailbakken.

– Stort set alt er aflyst hen til sommerferien. Jeg er et par jobs som endnu ikke er aflyst her i maj – men de aflysninger skal nok komme. Jeg har kunnet rykke noget af det til efteråret, men ikke alt. Kunderne benytter lige nu sig af “force majeure” – og så har jeg som udgangspunkt ikke krav på noget som helst, siger Kristian Skovbo.

Han glæder sig over regeringens femte hjælpepakke, der kan dække op til 75 pct. af den del af hans omsætningstab, der overstiger 30 pct.

– Jeg tænker at jeg er berettiget til den, og det er et virkelig godt tiltag, for der er virkelig nogen derude, der har brug for det! Jeg synes egentlig, at vores regering har haft et rigtig godt øje på de selvstændige her under krisen og holder fokus på at holde hånden under dem, siger Kristian.

Selvom hans omsætningstilbagegang er på 100 pct., ved han, at andre er hårdere stillet. For tryllekunstneren har hjemmekontor og ikke de store udgifter. Men fire eller fem måneder uden et eneste job er alligevel lidt af en omvæltning.

– Jeg tror ikke, jeg har haft tre måneder uden ét eneste job de sidste 17 år, godt og vel, så det er lidt skræmmende, men jeg er måske lidt mere bange for, at folk går i et “nu må vi også hellere lige holde igen”-mode, som de var i år efter finanskrisen, siger Kristian.

Du kan hjælpe Kristian om et par måneder, når virksomhederne forhåbentlig igen har overskud til at tænke på festivitas. Del hans hjemmeside på LinkedIn eller Facebook.

Vinylsælgeren

Jesper Bowman.

Jesper Bowman.

Jesper Bowman ejer Vinylbiksen, der flyttede til Torvet fra Borgergade for blot halvanden måned siden. Forretningsfællesskabet med spisestedet Vinöl og cykelhandleren The Bicycles i ”The Square” er helt unikt. Man kan roligt sige, at de tre har fået en omtumlet start, men Vinylbiksen prøver at holde stand. Med håndsprit og afstand, naturligvis.

– Vi holder stadig åbent, men hvis de siger, vi skal lukke, lukker vi naturligvis. Selvom det er småt med aktivitet i forretningen, oplever jeg en helt fantastisk loyalitet og opbakning fra mine kunder, siger Jesper Bowman, der godt kan glæde sig over, at kedsomheden er begyndt at indfinde sig ude i de lukkede stuer. Både kedsomhed og mismod er traditionelt gode incitamenter til at købe mere musik til samlingen.

Jesper mener, at regeringens hjælpepakke kan komme i spil for hans forretning, men han vil også prøve at kæmpe sig igennem uden. Derfor har han måttet tænke utraditionelt.

– To gange om ugen kører min kone og jeg ud til kunder med de plader, de har bestilt. Vi kører i en radius af små ti km fra butikken og leverer ved hoveddøren. Det er faktisk lidt hyggeligt, fordi man møder kun glade folk – på afstand, naturligvis, siger Jesper, der også er begyndt med konkurrencer på Facebooksiden for at få lidt mere handel den vej.

Jesper kan godt frygte for fremtiden, men frygten er mest møntet på andre.

– Jeg kan godt frygte, at det trækker i langdrag. Men det er nu ikke mig selv, jeg tænker på; jeg skal nok klare mig. Men for dem, der f.eks. sælger oplevelser, er den hård, siger Jesper.

Følg med i Jespers bestræbelser på Vinylbiksens Facebookside.

Nudgingeksperten

Lena Hellström.

Lena Hellström.

Lena Hellström og NudgeCase i kontorfællesskabet Bubblelabs lever primært af foredrag og workshops om adfærd og nudging. Alle de bookede aftaler i foråret og sommeren forsvandt nærmest fra den ene dag til den anden.

–  Heldigvis har jeg også et deltidsjob som kommunikationsmedarbejder, hvor jeg får løn på trods af, at jeg er hjemsendt. Så jeg er meget heldig, siger Lena.

Men det bliver en hård opgave at få virksomheden op i omdrejninger efter krisen.

– Lige nu tænker jeg, at det bliver som at starte forfra efter sommeren. Som at bygge min virksomhed op på ny. I de første måneder eller år skal samfundet finde sine ben igen, og alle er afventende. Jeg tror ikke rigtig på ketchup-effekten i forhold til det, jeg sælger, siger Lena.

En af de væsentligste produkter på hylden hos NudgeCase er medarbejderudvikling, og det er givetvis ikke det, virksomhederne tænker på, når de skal have hjulene i gang igen. Når omsætningstab skal indhentes eller ventende ordrer skal udføres, står medarbejderkurser ikke først for.

Lena synes, at hjælpepakken er rigtig god, men hun kommer ikke til at gøre brug af den.

–  Jeg har mit deltidsjob, og min mand og jeg nok skal klare indtægtsnedgangen uden at skulle gå fra hus og hjem. Vi må alle bidrage til at komme over det her, siger Lena.

Bekymringerne lurer, men hun prøver ikke at lytte for meget til dem.

– Jeg frygter da, at jeg skal igennem endnu en opstart, der ligner den, jeg gik igennem for fem år siden. Der er lagt rigtig mange timers arbejde og en del penge i min virksomhed i de først år, for at bygge et troværdigt og solidt brand op. Men jeg forsøger at minde mig selv om, at bekymringer sjældent bliver virkelighed, så forhåbentligt er der en pakket ordrebog igen til september, slutter Lena.

Giv Lena et thumbs up på Facebook og del hendes opslag på Facebook eller LinkedIn. Det kan hjælpe NudgeCase til at være ”top of mind”, når virksomhederne igen har luft til at tænke på nudging.

Caféejeren

Julie Due Steffensen

Julie Due Steffensen.

Julie Due Steffensen åbnede det nye center for hverdagskultur, GRUS, i november i fjor. Projektets første fire måneders levetid gik blandt andet med at lære horsensianerne at snuppe en lille bid kultur i forbifarten – og selv bidrage til den. Kultur er ikke kun at gå i teateret eller på kunstmuseet; kultur er i lige så høj grad de små indslag i hverdagen, der gør os lidt klogere og skaber samvær.

Men der er småt med samværet på GRUS for tiden.

– I begyndelsen forsøgte vi os med take away, men jeg havde det ikke godt med det. Vi skal jo sætte en stopper for den forfærdelige virus. Derfor har vi nu lukket helt ned og håber på, at det går over hurtigst muligt, siger Julie.

Sparsommelighed var i forvejen en del af GRUS’ hverdag, og det har hjulpet i den aktuelle situation.

– Vores situation bliver selvfølgelig forværret måned for måned. Men oven på en opstartsproces er vi blevet dygtige til at vende hver en krone og holde udgifterne nede og vores mentalitet er vant til at færdes i usikkerhed. Nu er udsigterne til at få det mere “mageligt” så udsat, og det må vi bare tage med, siger Julie, der også mener, at begrænsningerne ligefrem kan skærpe kreativiteten.

Ventetiden bruges på at udtænke nye tiltag og optimering. Horsensianernes opbakning og tro på GRUS har ifølge Julie været rørende og noget, der varmer.

For få dage siden var der en nyhed i Horsens Folkeblad om boligselskaberne, der vil bruge en del af likviditeten til at hjælpe de butikker, der har lejemål i deres ejendomme. Julie ved dog endnu ikke, om Beringsgaarden, som GRUS har lejet sig ind hos, kan hjælpe.

– Vi ved ikke, om Beringsgaarden vil udøve hjælp til huslejen. Jeg ved heller ikke, om GRUS kan få hjælp fra hjælpepakken, da vi er en nyopstartet virksomhed og derfor ikke kan fremvise et regnskab fra sidste år som dokumentation for en omsætningsnedgang. Der er mange uvisheder i alt dette, og når alt kommer til alt, er det kun troen på GRUS-konceptet, som kan redde os. Det tror vi og mange andre heldigvis på, siger Julie.

Julie frygter mest usikkerheden. Usikkerhed om krisens varighed og usikkerhed omkring økonomien efterfølgende. Men på den anden side, oplever vi alle et øget sammenhold – så krisen bringer bestemt også noget godt med sig, slutter Julie.

Hvis du vil hjælpe GRUS lidt på vej, kan du snuppe en virtuel kop kaffe og sende en hilsen på MobilePay 312299. Følg også med på Facebooksiden.

Har du selv en lille iværksætter-corona-krise-fortælling? Lad høre! Skriv til lacour@vistartersgu.dk.

bubble