For bare et år siden klatrede han for første gang – i dag er Søren Tersing klatrerinstruktør fem aftener om ugen og har i et halvt år arbejdet med at producere og promovere sine egne kalkposer til klatrer-folket. Læs her, hvad der drev Søren ud i iværksætteriet, og hvad han nu står overfor af spændende udfordringer.

“Hvis jeg får muligheden for at prøve noget, så gør jeg det – jeg er meget spontan. Jeg blev engang ringet op en tirsdag eftermiddag og blev spurgt, om jeg ville med til Haiti. Mandagen efter stod jeg der!” (Søren Tersing)

Søren Tersing er 31 år og passioneret barista (læs: går rigtig meget op i go’ kaffe). Til daglig slynger han velduftende kaffe over disken i Kaffe, Brød og Co i Borgergade (Horsens), og hele fem aftener om ugen hopper han på cyklen for at undervise som klatrerinstruktør i Torstedhallen. For et år siden prøvede han selv kræfter med klatrer-sporten for første gang, og som med en velduftende kop mokka sluprede han den nye oplevelse i sig og blev hurtigt hooked.

soeren-tersing-klatrer

Som “grøn” klatrer opdager man hurtigt, at den umiddelbart så simple sport kræver en hel del udstyr. Iværksættere motiveres af vidt forskellige ting – mange af friheden og selvstændigheden – men for Søren var det idéen om at bidrage med noget nyt og mere spændende til udstyrs-arsenalet og i særdeleshed til det der, i klatrer-verdenen, er kendt som kalkposer. Det eksisterende udbud er ifølge Søren præget af kedeligt design og ligegyldige bud på en ellers så vigtig genstand for den, der hænger 10 meter oppe i luften med svedige hænder.

tersing-chalkbagPlease meet Chalk-bags by Tersing

Nu er jeg jo bare en gemen skribent på et lokalt iværksættermedie, og jeg ved absolut intet om klatring. Men da jeg i dag blev præsenteret for hele familien af Chalk-bags by Tersing kunne jeg på ingen måde overse, at her er tale om noget unikt.

Designet oser af originalitet og kvaliteten er selv for den 100% uindviede helt i top. Iøvrigt mindede denne aha-oplevelse om mødet med sleepbag.dks babysoveposer, som vi tidligere på året har skrevet om.

Søren var derfor hurtigt fast besluttet på at starte sin egen produktion af kalkposer. En enkelt producent i Østrig virkede lovende, men for Søren var der ingen tvivl om, at der var et massivt hul i markedet.

“Alle andre kalkposer var funktionelle – men dødssyge”

Den typiske klatrer kan bedst sammenlignes med snowboardere og skatere, og for denne målgruppe betyder originalitet og uniqueness meget. “Klatrere er lidt nogle rebeller og hippier” siger Søren med et glimt i øjet. Det var derfor oplagt for ham at slå til med netop særpræget design – og iøvrigt topkvalitet.

“Moaar – vil du hækle 100 kalkposer for mig?”

Men hvad gør man, når man med 0 kroner på lommen pludselig vil designe og producere et nyt produkt. Tjoo.. man tager et stykke papir og en blyant, og så går man ellers i gang med at tegne. Og når man så har tegnet og tegnet og tegnet, så ringer man til mor og spørger, om hun har et problem med at hækle de første prototyper. For det var netop, hvad Søren gjorde. Mor sagde ja, og Chalk-bags by Tersing var i gang.

“Jeg har en mor, der er tosset go’ til at hækle!”

Det endnu meget unge iværksætter-projekt har nu allerede sendt de første små hundrede kalkposer ud af døren, og efterspørgslen er stigende. Søren Tersing står selv bag designet og produktionen er stadig 100% dansk og baseret på hjælp fra familie og venner. Men – som Søren peger på – så startede Mads Nørgaard også for nogle år siden med at producere trøjer og sokker ved at udruste en en hær af bedstemødre med strikkepinde og et godt design.

“Hvor har du købt den?”

For Søren startede projektet med en helt banal frustration over, at markedet for kalkposer ikke rummede det, målgruppen efterspurgte. Han smøgede derfor ærmerne op og gik hurtigt i gang. Der var reelt ingen store ambitioner, og i starten brugte han kun kalkposerne selv. Men så skete der noget:

“Jeg begyndte at tage kalkposerne med ud til kurser, events, osv. – og folk kunne li’ dem! Jeg blev mødt af den dér – hvor har du købt den? Det gik derfor hurtigt op for mig, at der var et marked.”

Indtil videre sælges de charmerende (ja faktisk!) kalkposer via hjemmesiden, www.tersing.com, og en række klatrerklubber udstiller poserne, så medlemmerne kan se og prøve dem. For Søren er der indtil videre ikke noget problem i, at salget fungerer sådan lidt “hard to get”. Han peger derimod på, at det jo netop spiller godt sammen med originaliteten og det unikke undergrunds-element, han sørger for at integrere i produkterne.

Kapital

“Tro på idéen – og som vi siger i klatrerverdenen, HOLD FAST i det, du brænder for!”

Sådan lyder det inspirerende fra Søren, der nu har fået proof of concept. Han har mærket efterspørgslen, og han har ikke mindst fået erfaring med produktionen. Samtidig sprudler han af idéer til, hvordan produktionen kan professionaliseres og effektiviseres (stadig på dansk grund)

Men beslutningen skal tages – skal den have fuld gas, eller skal de “nuttede” kalkposer forblive et fritidsprojekt. Her på redaktionen er der ingen slinger i valsen: Chalk-bags by Tersing skal videre ud i verden. For Søren handler den store beslutning især om kapital. De næste afgørende skridt kræver investeringer, og som for mange andre iværksættere kan det være svært at overbevise forretningsenglene og bankerne om, at man har fat i det helt rigtige.

Søren, det har været inspirerende at snakke med dig, og vi glæder os til at følge op på dit iværksættereventyr senere på året. Lad nu være med at stoppe, når du mærker loftet i Torstedhallen! Du skal sgu klatre videre og blive ved med at HOLDE FAST. Tak for snakken!

Hjæp Søren og gi’ ham et Like på facebook.

Kommentarer

kommentarer