Svigermors bøvl med live-auktioner på Facebook gav Christian Højer en idé. Med hjælp fra webbureauet Acrovo blev Live robotten fra Z:Live en realitet.

Christian Højers svigermor bor i Lønstrup, hvor hun driver en tøjforretning. Ligesom mange andre butikker valgte hun under Corona-lockdown at flytte handelen på nettet. Facebooks live-auktioner er en attraktiv løsning, fordi salget af produkterne også bidrager til at profilere den fysiske butik: Indehaveren stiller sig op i en livevideo og udbyder produkterne til salg, og følgerne på Facebook kan lægge billet ind på det, der udbydes. Det er hyggeligt, folkeligt, let tilgængeligt og lugter lidt af at tage imod kunderne i butikken.

Men når auktionen er slut, er der en del arbejde at gøre. For hvem bød først og på hvilke produkter? Der er også risikoen for misforståelser, så det samme produkt er solgt flere gange. Sælger skal ofte bruge en del tid på at læse hele kommentarfeltet igennem, kontakte kunderne, få pengene skrabet ind og sendt produkterne af sted.

Øvet iværksætter

Christian gik i tænkeboks og udtænkte de features, en app skulle kunne for at gøre det enklere og sjovere for både butikker og kunder. Med hjælp fra webbureauet Acrovo blev ideerne materialiseret, og Live robotten fra Z:live var en realitet.

– Jeg har ikke forstand på programmering; jeg er idémanden og sælgeren, siger Christian, der har en bachelor i salg og marketing og arbejdet med salg en god del af sit 28-årige liv.

Selvom salgsarbejdet har ligget i etablerede virksomheder, har Christian længe haft en forkærlighed for iværksætteri. Han fik sit første CVR-nummer i 2015, der har været brugt til flere forskellige projekter.

En voksende tendens

“Muligheden og interessen for liveauktioner har jo været her i lang tid, men Corona skubbede tendenserne fem-ti år frem i tiden”

Nu gælder det Live robotten, der guider kunderne igennem købsprocessen. Forretningen opretter produkterne i webløsningen, og når en Facebook-bruger skriver ”Ja tak” i kommentarfeltet under auktionen, tager robotten over og leder kunden igennem købsprocessen. Robotten kan også give unikke svar, når der eksempelvis er udsolgt. Dermed slipper udbyderen af auktionen at sidde til langt ud på natten for at få styr på aftalerne.

Og liveauktionerne er kommet for at blive.

– Det er kæmpestort i Kina, og det har også vundet stort indpas i blandt andet Storbritannien og USA, navnlig under Corona. Det er et fremragende koncept, fordi det forener handel på nettet med den personlige relation til en fysisk butik. Dermed kan det hjælpe de fysiske butikker med at overleve i konkurrencen fra nethandel, siger Christian.

I Kina er handelen gennem liveauktioner steget fra en værdi på 60 milliarder dollar til 90 milliarder dollar under Corona, og man forventer en tredobling mod 2023.

– Muligheden og interessen for liveauktioner har jo været her i lang tid, men Corona skubbede tendenserne fem-ti år frem i tiden. Så fra at være en nicheting er det blevet noget, alle gør, siger Christian.

Abonnementsløsning

“Jeg tror på, at vi kan få endnu flere med på vognen, fordi vores løsning gør det langt mere brugervenligt”

Live robotten er baseret på en abonnementsløsning, hvor butikken betaler mellem 399 og 599 kroner plus 1,5 pct af salgets værdi.

Virksomheden er et Aps med fire ejere, der alle har haft noget at komme med til bordet. Christian Højer og Nicoai Skovby ejer begge 37,5 pct, mens Christian Rahbek og Jakob Bilstrup fra Acrovo har fået henholdsvis 15 og 10 pct.

Brugervenlighed skal få flere med

Christian har undersøgt markedets udvikling i Danmark over det sidste års tid. Omkring 1000 butikker har benyttet sig af liveauktioner under Corona, og 60 pct. af dem gør det stadig.

– Jeg tror på, at vi kan få endnu flere med på vognen, fordi vores løsning gør det langt mere brugervenligt. Vi har en enkel step-by-step-introduktion til vores robot, og vi fylder også en del knowhow på sitet med fif til vellykkede auktioner, siger Christian.

Du kan læse mere på hjemmesiden og give iværksætteriet et like på Facebook.

Kommentarer

kommentarer