“Du behøver ikke ligne Sinatra …”

Tre unge gentlemen med rødder i Gedved vil revitalisere gentlemanbegrebet. Men’s Lounge er ikke bare nogle pæne plakater. Det er også en ny måde at tænke forretning på. Og et lille oprør.

De tre stiftere af Men’s Lounge, Selmin Batak, Nemanja Petkovic og Adnan Suhonjic, lever fuldt op til de gamle gentlemandyder, da de dukker op til interview på VI STARTER SGUs redaktion en pivende kold onsdag aften. De ser dig i øjnene, når det faste håndtryk leveres. Når der siges tak, kan man høre, at det menes. Ingen mobiler bliver fundet frem til at tjekke sportsresultater eller trafikulykker, mens interviewet står på. De er afslappet og pænt klædt på. Velsoignerede. De ved med al tydelighed, hvad høflighed er for en størrelse.

De tre, der i dag er mellem 24 og 26 år gamle, kom til Gedved i begyndelsen af 90’erne, da deres familier måtte flygte fra krigen på Balkan. De gik i børnehave sammen, og selvom deres veje skiltes undervejs, mødtes de igen på Learnmark for år tilbage. Derefter er kontakten blevet holdt, og ideen til Men’s Lounge opstod som en bibeskæftigelse ved siden af studier og fuldtidsjob. Adnan arbejder som bygningskonstruktør, Nemanja studerer cand.merc.it i Aarhus, og Selmin arbejder med innovation og entrepreneurship hos en stor aktør på området, ligeledes i Aarhus.

Gentlemen og plakater

Selmin har leget en del med Photoshop, siden han forsøgte en uddannelse som multimediedesigner for nogle år tilbage. Han fik ideen til at lave plakater med et æstetisk og minimalistisk udtryk. Plakater, der skulle tiltale den moderne gentleman.

- Den moderne gentleman behøver ikke ligne Frank Sinatra eller gå med habit og hat. Det handler mere om at opføre sig ordentligt, kende de sociale koder, vise takt og tone, udvise høflighed og huske, hvor man kommer fra, siger Selmin Batak.

Og hvad har det så med plakaterne at gøre? En hel del, hvis man spørger de tre stiftere.

– Vi vil gerne, at den moderne gentleman i højere grad kan udtrykke, hvem han er, på hjemmets fire vægge. Det er jo ofte kvinderne, der bestemmer, hvad der skal hænge på væggene, så vi skaber noget, der kan opfattes som et kompromis. Noget maskulint som kvinder også kan holde ud at kigge på, siger Nemanja Petkovic.

Han fremhæver eksemplet med den stilistiske fodboldbane. Den fodboldglade mand kan måske ikke få lov til at få en FIFA-plakat op i stuen, men en æstetisk plakat af en fodboldbane kan måske gå an. Særligt, når græssets farve er tonet i en populær, mørkegrøn farve. Det er nydeligt at kigge på, og det kan stadig minde manden om hans egen passion.

Plakaterne i webshoppen er meget forskellige i udtryk, men der går en genkendelig designprofil igennem hovedparten. Og så har de pæn succes med ”ordbogsopslagene”, der er gengivelser af udvalgte ord med humoristiske betegnelser under.

Sponsorplakater

En anden del af forretningen er byplakaterne, der samtidig indeholder en ret smart forretningsmodel med hele tre gange ”win”. Ideen bag lever også godt op til gentleman-idealerne.

Vi begyndte med Gedved og Østbirk, hvor vi lavede en byplakat for hver by med nogle af de væsentligste seværdigheder. Tanken var, at de skulle fungere som sponsorplakater for den lokale fodboldklub. De blev solgt for 250 kroner stykket, og for hver solgt plakat gik der 100 kroner til klubben. Jeg tror, vi solgte 70 plakater i Østbirk, så det blev 7000 kroner til klubben, og det er da et fint beløb for en lille klub.

Succesen i Gedved og Østbirk gav genlyd hos DBU, der engagerede de tre i en landsdækkende plakatkonkurrence. Siden har også AC Horsens bedt om en plakat, der blev offentliggjort i torsdags. Aftalen med AC Horsens er den samme: 100 kroner pr. solgt plakat – og en særlig bonus på 10.000 kroner, når de første 250 er solgt.

(Plakaterne kan ses ovenfor denne artikel – desværre yder layoutet på denne side ikke produkterne fuld retfærdighed, men hvis du klikker på billederne, kan de ses i ubeskåret stand.)

Tjener penge på markedsføring

Det smarte ved forretningsmodellen, der samtidig gør den til et tredobbelt ”win”, er blandingen af velgørenhed, indtjening og markedsføring.

- Når vi sælger plakaterne, reklamerer vi samtidig for os selv. Og de her reklamer kommer vel at mærke til at hænge på væggene i flere år. Vi tjener altså penge på at markedsføre os selv. Derudover giver vi penge til velgørenhed, siger Adnan Suhonjic.

De tre ser meget lyst på fremtiden, og indenfor de næste par måneder kommer der andre produkter end plakater i webshoppen. Andre produkter, der tiltaler den moderne gentleman. Hvad forbliver dog en hemmelighed lidt endnu.

Den organiske vækst

Når det gælder indtjeningen i virksomheden, ser det yderst lovende ud. Før jul begyndte det at gå rigtig godt, og fremgangen er heldigvis fortsat i januar. De tre startede virksomheden op med at investere tusind kroner hver, siden etablerede de et aps, og nu har en investor købt 16 pct. af virksomheden.

– Vi begyndte som et lean startup, og vi har hele tiden arbejdet med en meget lille, kalkuleret risiko. Måske til den nærige side. Vi har hele tiden troet på den organiske vækst, og den kom jo så også, siger Selmin Batak.

Du kan se produkterne på hjemmesiden, og du kan give de tre gentlemen et like på Facebook.

bubble