Corona-krisen tvang iværksætter-ægteparret Connie og Peter ”Salat” Petersen til at sadle om. Arbejdet med at lave mad til byens ældre og udsatte borgere begynder langsomt at ligne en skalérbar forretning.

Det er egentlig en ganske livsbekræftende historie, der ligger bag iværksættereventyret Pensionistmad.dk/Leth Catering. Den navnkundige Peter ”Salat” Petersen, der er kendt af de fleste Horsensborgere over 40 år som tidligere ejer af Carls Sennep og engageret mæcen for sports- og idrætslivet, var ved at arbejde sig selv ihjel med pølsevogne og catering. Flere blodpropper havde tvunget ham til at drosle sin enkeltmandsvirksomhed ned, da han mødte sin nye kærlighed, Connie. Hun hjalp med arbejdet omkring den mobile pølsevogn, der blev kørt ud til rejsegilder og andre fester i det meste af Horsens og opland.

– Jeg var kørt træt i det, men med Connie blev det jo lige pludselig hyggeligt igen, og jeg fik energi og lyst til mere, siger Peter.

God køkkenerfaring

Connie har mange års erfaring med køkkenarbejde. Først i det tidligere pensionistcenter i Allégade, der lå i Håndværkerforeningen. Her arbejdede hun i en årrække med at lave mad til byens ældre, før hun arbejdede i ti år i køkkenet hos Fællesskabet Sind i Kildegade.

– Det er aldrig lykkedes mig at få en egentlig uddannelse inden for madlavning, men jeg er blevet selvlært i et arbejde, jeg holder helt utrolig meget af. Jeg har virkelig nydt de år af mit arbejdsliv, hvor jeg har lavet mad til ældre og udsatte borgere. God mad er jo en væsentlig del af god livskvalitet, siger Connie.

Så kom Corona

“Vi kunne jo ret hurtigt se, at der var en del af byens ældre og udsatte, der blev mere ensomme med de nye restriktioner. Ensomhed smitter tit af på madvanerne, så der spises mindre og mere ensidigt.”

Connie og Peter havde travlt med pølsevogn og catering indtil den 11. marts om aftenen. Statsministeren gik på TV og lukkede landet ned.

– I løbet af halvandet døgn blev alt aflyst. Alt arbejde de næste måneder forsvandt, og jeg kunne bare se det hele smuldre mellem hænderne på mig, siger Peter.

Men den nye situation gav trods alt også ægteparret blod på tanden. Nye tider rummer altid nye muligheder og nye behov.

– Vi kunne jo ret hurtigt se, at der var en del af byens ældre og udsatte, der blev mere ensomme med de nye restriktioner. Ensomhed smitter tit af på madvanerne, så der spises mindre og mere ensidigt. Det er en kedelig spiral, og den ville vi gerne gøre en indsats for at modvirke, siger Connie.

Hun var gået tilbage til at arbejde med rengøring på fuld tid på Egebjergskolen, mens Peter forsøgte at få gang i ideen med at lave mad til de ældre og udsatte. Han fik ret hurtigt en god håndfuld kunder i butikken, som Connie kunne lave mad til i formiddagstimerne, før hun tog ud på skolen og gjorde rent.

Frisklavet mad 365 dage om året

“Vi leverer mad hver dag, der er lavet samme morgen og formiddag. Det giver større livskvalitet at få maden frisk i stedet for syv portioner til fryseren.”

Konceptet er enkelt, medmenneskeligt og ambitiøst: Connie og Peter leverer god, gedigen og frisklavet husmandskost 365 dage om året. Maden dækker behovet for både frokost og aftensmad, og prisen kan være så langt nede som under 53 kroner om dagen, hvis man tør binde sig for en måned.

– Vi leverer mad hver dag, der er lavet samme morgen og formiddag. Det giver større livskvalitet at få maden frisk i stedet for syv portioner til fryseren, siger Peter.

Leveringen består af tre stykker uspecificerede rugbrødsklemmer og dagens varme ret. Hertil en lille salat og en kildevand. I oktober er der 31 forskellige retter på madplanen, og det er f.eks. bøf med løg, lasagne, gullasch, medister, pasta med kødsovs, hønsefrikassé, fiskefrikadeller og forloren hare, der er på menukortet. Det hele leveres i en køletaske, som abonnenten betaler 100 kroner for ved første levering.

Fleksibilitet er vigtigt

Kunderne kan selv bestemme, om de vil have leveret hver anden dag, mandag til fredag, blot vil nøjes med enkelte bestillinger eller have hver eneste dag.

– Vi gør meget ud af at være fleksible, fordi mange ældre ikke kan spise det hele og derfor har mad til to dage i én levering. Det samme gælder, når vedkommende eksempelvis skal indlægges på sygehuset, og de ringer og afbestiller i en uge. Det finder vi ud af, siger Peter.

Det er gået stærkt siden den spæde start i marts. I dag har Connie og Peter omkring 120 kunder, de servicerer, og de har kunnet ansætte én timelønnet hjælp til industrikøkkenet på Ove Jensens Allé og fem flexjobbere, der blandt andet hjælper med at køre maden ud, så den er på dørtrinnet mellem klokken 10:15 og 13:00. Den daglige levering har givet forretningen en ekstra dimension.

– Det er jo klart, at vi holder lidt øje med vores kunder og reagerer, hvis de f.eks. virker konfuse eller opfører sig anderledes. Ved nogle kunder har vi ligefrem tilladelse til at gå ind og sætte maden i køleskabet, og der er kontakten naturligvis mere udtalt, siger Connie.

Søger logistik-knowhow

Det er gået stærkt med kundetilstrømningen, og virksomheden er også snart godkendt af Horsens Kommune, så de ældre kan bede om at blive visiteret til madleverancer fra Leth Catering. Konceptet er skalérbart, og Peter er ikke afvisende over for at udvide til andre byer.

– Så ville vi naturligvis etablere køkkener i de byer, hvor maden skulle laves efter Connies opskrifter. Så konceptet er nøjagtig det samme. Der er bestemt potentiale i det, men jeg kan også godt mærke, at vi godt kan bruge hjælp udefra til at skalere det op. Så hvis der er en eller anden, der har godt styr på logistik og har nogle systemer, der kunne bruges til konceptet bag pensionistmad.dk, kan vedkommende let og billigt få en bid af virksomheden, siger Peter.

De har købt hjemmesiden pensionistmad.dk, men den er ikke flyvende, da disse linjer skrives. I stedet kan man læse om konceptet på hjemmesiden lethcatering.dk. Leth er i øvrigt Connies mellemnavn, hvis nogen skulle undre sig. Giv Peter og Connies velgørende iværksætteri et like på Facebook.

Kommentarer

kommentarer