Grøn drikkedunk af majs


Linda Jakobsen Iværksætteri Horsens Eco-can

Iværksætteri er tit resultatet af tilfældigheder. Det kan for eksempel begynde med, at man leder efter en drikkedunk i et supermarked i Taiwan.

Linda Jakobsens arbejdsliv er forbundet med flere forskellige kasketter. Hun har erhvervskasketten på, når hun udfylder rollen som freelancekonsulent for Nordekon, der hjælper virksomheder ind på det afrikanske og sydøstasiatiske marked. Hun har de blødere værdiers kasket på, når hun underviser i pilates. Endelig kan hun nu supplere kasketsamlingen med iværksætterkasketten. Den kommer på, når hun pakker drikkedunke på gulvet i sin ældste søns værelse.

– Jeg arbejdede for det danske udenrigsministerium i Taiwan, og jeg var på udkig efter en ny drikkedunk til mig selv. Jeg fandt den her, som jeg syntes var flot, og som passede i størrelsen til mit behov. Det var først efter nogle dage, at det gik op for mig, hvad jeg havde fået fat i, siger Linda Jakobsen.

Iværksætteri Linda Jakobsen Eco-can Horsens vi starter sguDrikkedunk af majsstivelse

For drikkedunken er ikke bare en drikkedunk. Den er lavet af bioplast baseret på majsstivelse og således helt fri for BPA, petroleum og anden kemi, der efterlader spor i det indhold, man fylder på. Samtidig er den både yderst funktionel og ganske æstetisk at kigge på. Den vækker opsigt, fordi den i størrelse og form minder om en sodavandsdåse.

– Det er den første drikkedunk, jeg har haft, som man bare kan smide ned i tasken uden at frygte, at den lækker, siger Linda Jakobsen.

Den er samtidig dobbeltsidet, så den bedre kan holde det kolde koldt og det varme varmt. Den indretning betyder også, at der ikke dannes dug på ydersiden, når indholdet er koldt. Dunken med koldt vand kan ligge i tasken, uden papirerne bliver klamme eller våde. Endelig er åbningen langt mere hygiejnisk end mange andre dunke, fordi man åbner med et tryk og hælder indholdet ud. Man skal ikke have tuden i munden.

Linda blev nysgerrig, da hun nærlæste varedeklarationen på dunken. Hun havde fulgt debatterne om drikkedunkene på det danske marked, hvor selv ”Den Sunde Drikkedunk” viste sig ikke at være helt så sund endda. For hvad nytter det at dyrke en masse motion for sundheden, hvis man samtidig fylder kroppen med tungmetaller, Bisfenol A og andre hormonforstyrrende stoffer?

 

Miljøbevidsthed i Taiwan

Hun tog ud på virksomheden for at se, om løfterne på dunken holdt stik. Det viste sig at være en mellemstor virksomhed med omkring 40 ansatte og en udtalt faglig stolthed. Dunken havde vundet en international designpris nogle år forinden, og virksomheden satte en ære i at producere et bæredygtigt kvalitetsprodukt.

Mange danskere forbinder måske Sydøstasien og Kina med støjende og osende scootere, gadekøkkener og en laissez faire-holdning til miljø og bæredygtighed. Men der er også andre drivkræfter i regionen. Linda Jakobsen har i en årrække arbejdet for Udenrigsministeriets kontorer i både Taiwan og Thailand, og hun kan fortælle om rigtigt spændende tendenser indenfor innovation og bæredygtighed.

– Miljøspørgsmål er måske ikke det mest almindelige samtaleemne blandt folk i lavindkomstgrupperne, men hvis man besøger indkøbscentre for den mere velhavende del af befolkningen, finder man en ret stor interesse for bæredygtighed og grønne løsninger. Der er f.eks. langt flere butikker med et stort udvalg af økologi i Taiwan, end vi finder i Danmark, siger Linda Jakobsen.

Hun kan i samme åndedrag berette om en affaldssortering i Taiwan, der får affaldssorteringen i Horsens kommune til at virke uambitiøs og gammeldags, ligesom både bæredygtige materialer og økologi er i høj kurs i den mere velstillede del af befolkningen.

Interessen for drikkedunke i bioplast er dog ikke nogen stor sællert i Taiwan. Der er snarere tale om en ny undergrundstrend, der har et stort potentiale i Skandinavien. Drikkedunken forhandles allerede i Coops butikker i Sverige, men da ingen endnu har vist interesse i Danmark, sprang Linda til.

– Jeg kunne nærmest ikke lade være med at springe ud i det. Jeg synes, det er et genialt produkt, som der må være gode muligheder i herhjemme. Det er ikke perfekt endnu, og jeg overvejede da også, om jeg skulle vente lidt, men nej, det skulle være nu, siger Linda Jakobsen.

Små, charmerende uperfektheder

Der er små skønhedsfejl ved drikkedunkene, der ikke ændrer på produktets grundlæggende kvaliteter. En af de ting, Linda bekymrede sig om var, at de trykte bogstaver bliver slidt af med tiden – især hvis man vasker drikkedunken i opvaskemaskinen. Men de arbejder på højtryk med at finde en løsning på fabrikken i Taiwan. De har allerede enkelte dunke i sortimentet, der har fået en mere bestandig overflade.

En anden uperfekthed er teksten på dunkene.

– Man kan godt se, at virksomhedsejeren selv har forsøgt at oversætte nogle ting til engelsk. Sikkert med Google Translate. Det er asiatisk engelsk, som man kan smile lidt af. Men jeg synes, det er en del af charmen. Her har vi et autentisk produkt fra den anden side af jorden, hvor producenten har forsøgt at skrive en tekst, fordi han ikke havde råd til en translatør, siger Linda Jakobsen.

Hjælp fra netværket

Foreløbig har Linda fået et mindre parti drikkedunke hjem, som hun indtil videre har solgt af gennem sit netværk. Men nu er webshoppen lige kommet op at køre, og flere dunke er bestilt hjem. Det kræver lidt is i maven.

– Der går et par måneder fra jeg har bestilt,  til dunkene er her, så jeg er nødt til at bestille nye hjem, før de første er solgt, hvis jeg ikke skal løbe tør. Nu bliver det heldigvis nemmere, fordi den første sending var noget af et slid i toldpapirer og formalia. Det var ikke så ligetil, siger Linda Jakobsen.

For det er planen, at dunkene, som markedsføres under navnet ”Eco Can”, skal blive en reel indtægt. Det er hverken tænkt som en hobby eller et ideologisk projekt.

Men glem alt om markedsføringsstrategier – Linda tager det hele som det kommer.

– Jeg fyrer den bare af. Jeg har ikke økonomi til noget som helst, men jeg trækker hårdt på mit netværk. Jeg beder om hjælp, og jeg er naturligvis klar til at give igen, når mine venner kan bruge mine kompetencer til noget, siger Linda Jakobsen.

Eco-can Linda Jakobsen Horsens iværksætteri vi starter sgu

Linda glæder sig til at pakke drikkedunke på gulvet i sønnens værelse.

Personlig handel

Foreløbig har Lindas virksomhed, ECO Can Danmark, drikkedunken på 280 ml i forskellige dessiner. Senere på året suppleres sortimentet med en lignende dunk på 440 ml.

Den lille dunk koster 120 kroner, men frem til 1. august sælges den i webshoppen til en intropris på 100 kroner.

Linda glæder sig til en endnu travlere hverdag med alle tre kasketter i brug. Og hvis der kommer 100 bestillinger på drikkedunke, er det bare om at komme i gang med at pakke.

– Så må jeg bruge aftenen og natten. Jeg elsker at sidde på gulvet og pakke dunkene. Jeg vil lægge en lille personlig hilsen i hver eneste forsendelse, hvor jeg takker for handelen og roser kunden for valget, smiler Linda Jakobsen.

Du kan besøge Linda Jakobsens webshop på hjemmesiden.

Kommentarer

kommentarer

Næste indlæg Fra skuffedarier til SEO

Forrige indlæg "Det vigtige er at vide, hvad man er god til ..."

Thomas la Cour

Om skribenten Thomas la Cour

Redaktør på VI STARTER SGU. Journalist og medlem af Dansk Journalistforbund. Bosiddende i Horsens.

Relaterede indlæg