Peter Kellermann Brandorff vil med Africa Advice hjælpe det horsensianske erhvervsliv med at blive firstmover i Afrika. Kontinentet er et marked i eksplosiv vækst.

De seneste årtier har det hele handlet om Asien, når danske virksomheder skulle outsource, opdyrke nye eksportmarkeder eller indlede samarbejder med leverandører uden for EU. Det er i Asien, det sner. Det folkerige Kina vækster eksplosivt, og en helt ny købestærk middelklasse dannes, efterhånden som uddannelsesniveauet højnes blandt kineserne.

Høj vækst

Men indenfor en overskuelige fremtid vil Afrika overtage den rolle. Det forudser cand.mag. i Afrikastudier Peter Kellermann Brandorf, der netop har åbnet Africa Advice hos Bering StartUp i Vitus Bering Innovation Park.

– Afrika er naturligvis ikke nogen homogen størrelse, men vi ser relativt mange afrikanske lande med høj vækst. De er trætte af at modtage udviklingsbistand, og de vil meget hellere vækste til øget velstand, siger Peter.

Han tilføjer, at nogle af de vigtigste afrikanske lande vækster med fem til ti procent årligt og har vist sig meget robuste gennem den økonomiske krise, mens kontinentet som helhed har en vækst på omkring tre pct. Det er en del mere end mange europæiske lande, der knokler for at undgå minusvækst. Forskellen i forhold til tidligere er, at det ikke længere kun er råstoffer som olie og metaller, der tjenes penge på i Afrika. Det er områder som produktion og services, hvor der virkelig er vækst. Et godt eksempel er Rwanda, der ikke er rigt på råstoffer, men som siden 1995 har haft en konstant vækst på mindst 4% om året.

– Det er klart, at de afrikanske lande vækster fra et noget lavere stade end de europæiske lande, men væksten har stået på i en årrække nu, og det peger entydigt i én retning, siger Peter.

Stærk på tech-iværksætteri

Hvis man som ignorant skandinav tror, at Afrika kun er lerhytter og børn med opsvulmede maver, tager man grundigt fejl. Afrika er også universiteter, storbyer med supermarkeder, kaffebarer, gourmetrestauranter og et voksende uddannelsesniveau.

– Der er visse byer i Afrika, som er ret stærke i tech-startups. Der findes massevis af veluddannet arbejdskraft i visse afrikanske lande, men man skal naturligvis ikke regne med et marked lig det asiatiske på det felt. Men hvis man har tålmodighed og selv vil starte noget op med afrikansk arbejdskraft, er der rigtig gode muligheder, siger Peter.

Han har selv været med til at starte og udvikle virksomheder i Rwanda og Sierra Leone, så han kender en del til forretningskulturen på det store kontinent. Der er grund til at gøre lidt op med korruptionsfordommene.

– Jeg har faktisk ikke været ude for, at nogen skulle smøres med penge, før tilladelser eller lignende kom i hus. Selvom det sikkert kan forekomme, er der også masser af afrikanere, der bare gerne vil gøre en god forretning, siger Peter.

En cola til høvdingen

Om 30 år kan det meget vel være Afrika, der hjælper os

Indsigt i de divergerende kulturer i Afrika kan være forskellen på succes og fiasko, når en aftale skal landes. Det er her, at Peter stiller sin ekspertise til rådighed.

– Der kan være mange uskrevne regler, når man skal samarbejde i en kultur, der er anderledes end det man kender. Det kan sagtens være, at man lige skal omkring en høvding med en cola, før man opsøger de kommunale embedsfolk, fordi det nogle steder er alment anerkendt, at høvdingen skal sige god for alt, siger Peter.

Grundlæggende er det værd at have for øje, at erhvervslivet i Afrika er underudviklet i forhold til det europæiske. Jo længere fra kysten, man gør forretninger, desto mere besvær kan infrastrukturelle udfordringer give. Men virksomheder behøver ikke se et samarbejde med Afrika som CSR – også kendt som velgørenhed.

– Med lidt tålmodighed er der mange gode forretninger at gøre i Afrika. Det er et marked i vækst, og der bliver flere og flere med en købekraft, der kan være attraktiv for danske virksomheder. Samtidig kan der være meget at vinde, hvis man tør være blandt de første til at opdyrke markedet, siger Peter Kellermann Brandorff.

Han er ikke i tvivl om værdien i et tættere samarbejde med det kontinent, sangerinden Nanna kaldte et land, og som vi ellers er opdraget til at give en hånd og en skærv.

– Om 30 år kan det meget vel være Afrika, der hjælper os, slutter Peter med et smil.

Du kan læse meget mere om Africa Advice på hjemmesiden, hvor du også finder kontaktinformationer på Peter Kellermann Brandorff.

Kommentarer

kommentarer