En levende FAQ

Brødrene Andreas og Marcus Rytman tager brugerne i hånden og leder dem det rette sted hen. De to står bag web-værktøjet Usercrumb.

Internettet har ændret sig en del, siden danskerne for alvor begyndte at bruge det, engang i midten af 1990’erne. I dag er kampen om brugernes opmærksomhed så hård, at enhver lille forhindring eller besværlighed på en hjemmeside kan koste besøgende i tusindtal. Hvis du ikke kan finde det, du søger, kan du garanteret finde det et andet sted på nettet.

FAQ og chatbots

Mange websites forsøger at imødekomme den problematik med den velkendte fane ”FAQ” (Frequently Asked Questions), hvor de mest almindelige spørgsmål besvares. Andre udbygger med en chatbot-funktion, altså en personlig svarfunktion, der hurtigt kan besvare spørgsmål.

Både FAQ og chatbots har svagheder. FAQ kan være svær at overskue, hvis der er mange spørgsmål og informationer, og nogle besøgende vil afholde sig fra at bruge en chatbot, fordi det for nogle svarer til at henvende sig til ekspedienten i butikken. De aner ikke, om det er et menneske eller en robot, der svarer, men det kan alligevel føles forpligtende.

Levende FAQ

Det er her Usercrumb kommer ind i billedet. Usercrumb er en slags levende FAQ, en interaktiv brugerguide, der tilpasser sig til brugernes individuelle præferencer baseret på deres adfærd på den pågældende hjemmeside. Usercrumb fungerer på alle hjemmesider og er et ekstra lag, der bliver lagt hen over hjemmesiden. Dette gør, at løsningen er nem at implementere, og det kræver ikke ekstra programmering.  Et lille diskret ikon, som ejeren af hjemmesiden også kan designe selv, udløser den hjælpende hånd til de besøgende på hjemmesiden.

For at sikre, at brugerne kan bevare overblikket og altid starte en guide igen, samles alle guides i et bibliotek. Dette bibliotek er søgbart og kan nemt inddeles i forskellige kategorier passende til den hjemmeside, guiderne ligger på.

– Ved at inddele biblioteket i kategorier opnås der et endnu bedre overblik, forklarer Marcus.

Marcus (tv) og Andreas Rytman.

Marcus (tv) og Andreas Rytman.

Værdiskabelsen forøges, når kompleksiteten stiger

Ideen til Usercrumb er oprindelig Andreas Rytmans. Han arbejder som softwareudvikler og har beskæftiget sig med E-commerce i en årrække. Han fik ideen til Usercrumb for flere år siden og har programmeret løs, når han havde en ledig stund.

Usercrumb er anvendelig på alle typer hjemmesider. Et indlysende og forståeligt eksempel er webshops, men langt mere komplekse webbaserede løsninger kan også gøres enklere med Usercrumb.

– Vores værktøj giver en enorm værdiskabelse  på komplekse, webbaserede platforme som HR-værktøjer, regnskabsprogrammer, udviklingsværktøjer, mv. Disse platforme indeholder typisk mange funktioner, der ikke nødvendigvis benyttes dagligt og derfor kan være vanskelige at finde eller huske.  På den type platforme kan Usercrumb lede brugerne let frem til de funktioner de søger og skabe et helt andet overblik, siger Marcus.

Betaversion klar efter nytår

“Når vi har dokumenteret, at Usercrumb er profitabelt, ønsker vi at finde investorer, der kan hjælpe os med at accelerere væksten yderligere”

Usencrumb har ifølge Marcus et stort potentiale. Der er konkurrenter, primært i udlandet, men ingen af dem kan direkte sammenlignes med Rytman-brødrenes produkt. Det er planen at have en betaversion klar efter nytår, og lige nu er de to iværksættere på udkig efter mulige partnere.

– Vi vil gerne i kontakt med potentielle partnere, der kunne være interesserede i at hjælpe med markedsføring, udvikling eller salg. Måske kan indsatsen resultere i et medejerskab, eller også skal det ske på lønmodtager-basis. Det afhænger selvfølgelig af, hvad vedkommende kan bringe til bordet, siger Marcus.

Brødrene har engageret sig fuld ud til projektet og finansierer selv udviklingen og driften af virksomheden, indtil de kan udbetale løn til sig selv, forhåbentligt i sommeren 2021.  På lidt længere sigt leder brødrene også efter investorer til Usercrumb.

– Når vi har dokumenteret, at Usercrumb er profitabelt, ønsker vi at finde investorer, der kan hjælpe os med at accelerere væksten yderligere, siger Marcus Rytman.

Nysgerrige kan hoppe på betaversionen gratis og vil efterfølgende få yderligere tre måneders gratis adgang til det færdige produkt. Læs mere på hjemmesiden og følg eventyret på LinkedIn.

bubble