I løbet af de sidste år er der dukket flere og flere kage- og bageglade mennesker op, som i privaten vover sig ud i at sælge kage-kunststykker til andre ligeså kageglade, men knap så bageglade, mennesker. Det at bage flotte spektakulære kager er virkelig kommet på mode, se blot tv-programmet Den Store Bagedyst 2015, som havde 1.073.000 seere til Semifinalen.

En ting er dog at have det som en hobby, en anden ting er at tage skridtet og skabe en virksomhed ud af det. Det gjorde Simone Holmer! Den 1. august 2015 startede hun officielt virksomheden, Ønskekagen.

En dårlig kage blev til mange gode…

Simone er uddannet markedsføringsøkonom, og det var måske ikke lige indenfor kagebranchen, at man havde spået hendes fremtid, men Simone elsker at være kreativ, og hun elsker udfordringer, og det er lige hvad hun får i sin virksomhed. Men hvorfor lige kager?

– Jeg fik min ældste datter i 2011, og da vi skulle holde barnedåb, skulle jeg jo have sådan en fin kage – det var lige der, hvor det sådan rigtigt startede med at være moderne med de her fine modekager. Jeg søgte lidt på nettet og fandt ud af hvad jeg gerne ville have, og bestilte den så hos en privat. Men det jeg fik var slet ikke hvad jeg havde bestilt, og det var jeg selvfølgelig meget ærgerlig over. Derudover var den også super tør og kedelig indeni, så var det jeg tænkte, at det burde jeg kunne gøre bedre selv.

Og med den tanke begyndte Simone at lære sig selv at bage de lækre kager og lave den flotte pynt. Og det har hun bestemt gjort godt. Udover et enkelt kursus i at lave roser, er Simone 100% selvlært. Og selvom hun er meget dygtig, så er hun bestemt ikke færdig med at lære nye ting – hun bruger især Pinterest til at blive inspireret og finde nye metoder.

Iværksætter-epidemi i familien

Simone skrev speciale i egen virksomhed, og da hun var færdiguddannet stod hun uden et job på hånden og skulle til at gå på barsel, så derfor tog hun en beslutning om at prøve det der iværksætteri, selvom det ikke umiddelbart var noget, hun havde tænkt på at gøre i, førhen.

“Jeg kommer egentlig fra en familie, som alle er lønmodtagere, men nu brager vi næsten alle sammen stærkt frem som iværksættere. Min lillebror er iværksætter, han har lige startet sin virksomhed nummer to, og min far står også lige på tærsklen, så vi går helt bananas som iværksættere lige nu”, fortæller Simone med et smil.

Og Simones lillebror kender vi bestemt godt her på VI STARTER SGU, måske husker nogen af jer Jeppe Augustsen, som har virksomheden PLbold.dk, du kan læse hans iværksætterhistorie her.

Men selvom Simone ikke tidligere har drømt om at gå iværksættervejen, passer iværksætteriets udfordringer hende bestemt godt.

– Det er jo det der med at få en idé, og så tro på det og hellige sig den her idé om, at man har et godt produkt, og at det nok skal blive til noget, som ikke bare er en døgnflue, fortæller Simone.

Udstillingskage i LILLY

Simone Holmer - Ønskekagen - artikel på vistartersgu.dkSom sagt er der mange om kagemarkedet, og derfor handler det om at skille sig ud. Det første skridt Simone tog i den retning var at gøre hendes kagebusiness til en legitim business – det giver troværdighed og en anden form for garanti overfor kunden, både med hensyn til forpligtelser og hygiejne. Dernæst valgte hun også at differentiere sig på prisen.

– En af de forretningsstrategier jeg har lavet, er, at kagerne ikke skal være alt for dyre. Jeg vil gerne differentiere mig på prisen, især fordi den store konkurrent på det her marked er de private. Jeg synes, det skal være til betale, og prisen skal også være gennemskuelig. Ved nogle firmaer betaler man en basispris, og så skal man betale for den mængde pynt man vil have på – det bliver hurtigt uigennemskueligt i forhold til slutprisen. Mine priser ligger mellem 45 og 55 kr., og det er alt efter den mængde pynt man vil have på, og så er det frit valg på hvilken smag du vil have i kagen. Jeg synes det skal være til at forholde sig til, allerede inden man begynder at overveje at bestille en kage ved mig, fortæller Simone.

I sin virksomhed gør Simone godt brug af sin uddannelse. Hun ved hvordan man skal tænke ud af (kage)boksen og skabe nye markedsføringsplat(kage)forme. For at brede sin markedsføring længere ud, end bare på de sociale medier, tog Simone kontakt til brudekjole og konfirmationstøjs butikken LILLY, i henholdsvis Vejle og Aarhus.

– Jeg har udstillingskager til at stå i de to butikker, og så har de visitkort liggende. Jeg har allerede fået de første henvendelser derfra, og butikkerne siger også, at de giver mange visitkort ud. Jeg synes, det er et oplagt sted at reklamere, men de fortalte, at de aldrig har fået sådan en henvendelse før, hvilket jo bare er til min fordel, fortæller Simone med et smil.

Ikke to der er ens

Det Simone allerbedst kan lide ved at være iværksætter og have sin virksomhed, Ønskekagen, er, at hun får lov til at gøre det hun godt kan lide, og så er det også vigtigt for hende, at hun bliver udfordret i sit arbejde, og det gør hun bestemt her. Derfor laver hun heller ikke to ens kager – ellers bliver det simpelthen for kedeligt, synes hun. Hun værdsætter selvfølgelig den kompliment det er, når en kunde ønsker en kage magen til en hun allerede har lavet, og hun vil selvfølgelig gøre alt for at kunden får sit ønske opfyldt, men i sådanne situationer forsøger hun alligevel at gøre kagen unik og til sin egen.

– Det er også et af elementerne ved de her kager, at der ikke er to der er ens. Men det er selvfølgelig også for min egen skyld, så jeg stadig synes det er sjovt, siger Simone med et smil.

Simone har gennem tiden lavet mellem 6-700 kager, og et nærliggende spørgsmål er jo så, om hun kan blive ved med at finde på idéer til kagerne, men det lyder nu ikke til at være et problem.

– Der er stadigvæk mange muligheder, og jeg bliver oveni også mere og mere ambitiøs, i forhold til hvad jeg giver mig i krig med. Og så er pinterest også en rigtig god inspirationskilde – der er sindsygt mange flotte kager derinde. Jeg har nogle kager liggende, som jeg rigtig gerne vil prøve at lave en dag – jeg har lavet en mappe, som mine kunder kan kigge i, for at få inspiration.

 Læg en slagplan

At starte en virksomhed er selvfølgelig ikke kun lutter lagkage (pun-intended), der var især en hel del Simone skulle have styr på i opstarten, netop fordi det er en fødevare virksomhed.

– Der er sindsygt mange ting, man skal være opmærksom på. Man skal som basis have et hygiejne bevis. Så skal man have egenkontrol – fødevarestyrelsen kommer jo og kontrollerer. Og så er der jo generelt mange ting i forhold til fødevarer, som man skal være opmærksom på – det har været den største udfordring til at starte med, fordi det er nogle ting, som man ikke lige overvejer i det daglige, i forhold til at starte en virksomhed. Så læg en slagplan og skab dig et overblik over hvad du skal have styr på, inden du går igang, lyder det fra Simone.

Et andet råd Simone gerne vil give videre, er, at det er vigtigt, at man, indenfor markedsføringen af sin virksomhed, gør sig nogle overvejelser over hvilke kanaler man vil benytte – dem man vælger skal give mening for ens virksomhed, og man behøver ikke nødvendigvis starte ud med at bruge en masse.

Simone bruger meget facebook til markedsføringen af sin virksomhed, og der har hun valgt at tage til nogle foredrag, som netop har hjulpet hende på den front. Simone har generelt gjort brug af de muligheder, som iværksættermiljøet i Horsens tilbyder.

“Jeg har været til nogle iværksættermøder, som Vitus Bering Innovation Park og Horsens Kommune har arrangeret, hvor man, udover forskellig rådgivning, også fik mulighed for at snakke lidt med andre iværksættere om hvilke overvejelser de har gjort sig. Især at sparre med andre har været en stor hjælp. Jeg har også været til Likemind og til andre forskellige arrangmenter, hvor sparring og netværk har været i fokus. Det er fedt at få et nyt syn på ting, som også kunne være tiltag i ens egen virksomhed. Det synes jeg har været rigtig spændende”, fortæller Simone.

Meget mere end bare en kage

Simone Holmer - Ønskekagen - artikel på vistartersgu.dkSom sagt så har Simone officielt ikke været i gang særlig længe, men det virker dog til, at der allerede er et rigtig godt flow i bagningen. Det hjalp selvfølgelig også, at hun startede ud med en bragende god august måned med 800 kuverter.

Hvad fremtiden nu skal bringe Simone og Ønskekagen har hun da selvfølgelig nogle forhåbninger om.

– Det er vigtigt, at jeg kan blive ved med at have et pænt interesse niveau. Derudover vil jeg gerne udbygge min facebook og instagram profil lidt mere, så der er lidt mere kontinuerlige opslag, og så vil jeg gerne involvere følgerne lidt mere. Jeg vil også rigtig gerne ind på business to business markedet, fordi det også er en rigtig god kanal, da det som regel også er i hverdagene at de skal bruge kager, og det er lidt større kager, som skal bruges. Det er også nogle anderledes udfordringer.

Som en del af Simones strategi om at komme ind på dette marked, har hun senest deltaget i Forbruger og Boligmessen den 7.-8. november. Her delte hun omkring 900 mini cupcakes ud. Hun har endnu ikke fået nogen bestillinger derfra, men Simone er sikker på, at det nok skal komme.

Og så håber Simone også på, at hun kan være med til at aflive myten om at en kage bare er en kage.

– Det er jo meget mere end bare en kage. Folk synes nogle gange, at det er mange penge at bruge på en kage – og det er det også, hvis man tror, at det “bare” er et stykke drømmekage man får serveret med et fint overtræk. Men hvis man tænker på, at man selv får lov til at designe udseendet, bestemme smagen, og man får lov til at vælge hvilke komponenter, der skal indgå på den her kage, så det faktisk er dit eget udtryk – en lille bid af dig selv, som kommer i den her kage. Folk tænker måske ikke lige på, hvad der ligger bag sådan en kage – det er et håndværk, slutter Simone af.

Her på redaktionen ønsker vi Simone held og lykke med Ønskekagen. Kunne du tænke dig at tjekke Simones virksomhed ud og hendes mange kager, så tjek hendes hjemmeside ud her, og hendes facebookside ud her.

Kommentarer

kommentarer