De har kendt hinanden en del år og jævnligt talt om forskellige muligheder for iværksætteri. Der skulle et arvestykke til, før den helt rette idé tog form for Kasper og Jens.

Kasper Toft Axelsen og Jens Wittrup Præstbrogaard kommer begge fra Horsens; Kasper er vokset op i Lund, mens Jens trådte sine barnesko i Stensballe. De mødtes på det nuværende Learnmark, da de tog deres handelseksamen. Allerede dengang legede de med tanken om at blive iværksættere, at begynde noget sammen. Igennem årene blev drømmene mere konkrete, og under uddannelsen til cand.merc. på universitetet i Aarhus blev de enige om, at det ville være det helt rigtige, hvis de kunne skabe et brand fra bunden. Det ville være den ultimative iværksætterdrøm.

Klassisk Omega-ur

Under en julefrokost for et par år siden materialiserede drømmen sig.

- Kasper havde arvet et gammelt Omega-armbåndsur, og vi var begge enige om, at det var ret fedt design. En elegant, stor urskive, svagt buet glas på en ret flad urkasse og med en lækker rem. Et klassisk design, som nærmest bare ventede på en revival, siger Jens.

De var enige om, at brandet skulle have noget med Danmark og dansk design at gøre. Det klassiske udseende på uret fik dem til at tænke i varemærkenavne som Christian den 4. eller andre kongenavne. Navne med historiens vingesus indbygget. Det viste sig dog, at Kongehuset har rettighederne til alle kongenavnene, så det lod sig ikke gøre. Men så stødte de på den gale, geniale og glade astronom Tycho Brahe, og så faldt det hele på plads.

– Tycho Brahe havde en kæleelg, som han engang drak fuld til en fest. Samtidig var han jo et geni, og hans opmålinger lagde grunden til en række astronomiske landvindinger længe efter hans død. Det var den der kombination af geni og morskab, der tiltalte os. At man godt kan være seriøs og god til noget, mens man også har det sjovt, siger Jens.

Derefter var det ret indlysende, at brandet skulle hedde Tycho Brahe Watches. Ure og astronomi er to begreber, der går indlysende fint i spænd.

Originalt, dansk design

Men det gik naturligvis ikke an at kopiere det fine, gamle Omega-ur. Designet skulle være originalt.

– Vi kontaktede Designskolen i Kolding, hvor vi annoncerede efter designere, der ville være med i projektet. Vi fik en del henvendelser og endte med at tage fem eller seks til samtale. Ham, vi udvalgte, havde medbragt en fuld konceptuel tanke om et færdigt produkt, siger Kasper.

Designeren fik som betaling fem pct. af det anpartsselskab, som Jens og Kasper begge havde spyttet 100.000 i.

Da logo, design og koncept var på plads, skulle urene sættes i produktion. Den første kollektion skulle hedde Nova Stella efter den supernova, Tycho Brahe opdagede i 1572. Små detaljer kan hægtes op på navn og koncept, men der er lagt vægt på æstetikken.

– Man kunne sagtens køre konceptet helt ud og have en masse referencer til Tycho Brahe og astronomi i designet. Men vi har valgt at have en æstetisk tilgang til det. Vores logo er en stilistisk version af de tegninger, Tycho Brahe brugte til at afslutte kapitler i sin bøger, siger Jens.

Logoets grafik går igen på urskiven, og på bagsiden finder man både en gengivelse af den oprindelige tegning fra bøgerne og et citat fra hovedpersonen selv.

Kvalitetsur med vægt på designet

Når man designer og producerer ure, lægger man selv ambitionsniveauet. Man kan få noget billigt skrammel produceret i Asien, eller man kan givetvis få lavet private label i Schweiz, hvis man har en forfærdelig masse penge at satse.

Kasper og Jens besluttede sig for at lægge sig midt imellem. Det skulle være et kvalitetsur, men de ville ikke forsøge at kapre kunder blandt ur-aficionados.

- Vi har lavet et ur, som kan bæres som et smykke. Det kan ikke bruges, når man dykker på koralrevene, og det kan heller ikke bruges på månen. Men det kan vise, hvad klokken er, det ser elegant ud og det kan holde i mange år, siger Kasper.

Send pengene til Hong Kong og vent

De fandt en virksomhed i Hong Kong, der kunne lave urene. En virksomhed, der havde et blåt stempel i Jens’ og Kaspers optik.

– Virksomheden har tidligere produceret ure for Skagen Ure, så det var vores garanti for kvalitet og leveringssikkerhed. Samtidig har de et agentur i Aarhus, så det var rart med den sikkerhed, da vi skulle sende en del penge i forvejen, siger Jens med et smil.

For det er ikke helt ligetil at handle med producenter i Asien. Først går der tre måneder med fremstilling af vareprøver, og bagefter skal man regne med tre måneders produktionstid af den endelige ordre. Men producenten har levet op til forventningerne.

– Da der var en lille fejl på æskerne i vareprøverne, lavede de nogle nye uden diskussion. Men man skal være vågen, for det, man bestiller, er ikke altid det, man får, siger Kasper.

Prøver forskellige ting af

Men nu er de første 600 ure kommet hjem, og julehandelen bliver et væsentligt pejlemærke på interessen og mulighederne i brandet.

– Vi er lidt i en identitetsskabende fase for vores brand lige i øjeblikket. Vi prøver forskellige ting af, for at se, hvad der virker for vores brand og produkt. Vi har ikke nogen forkromet markedsføringsplan da iværksætter drømmen for os, netop er at sætte os fri for planen og give ideerne og initiativer som popper om via idesparring lov til at blive handlet på når de opstår, siger Kasper.

Det er heller ikke en fuldtidsbeskæftigelse endnu, og forretningsteamet er da også adskilt af en Storebæltsbro. Jens arbejder i Novo Nordisk i København, mens Kasper er blevet tilbage i Aarhus. Heldigvis kan det meste jo klares pr. Skype, mobil og mail. Selvom kæresterne brokker sig lidt over rodet med papkasserne fra Hong Kong, fungerer det fint indtil videre. Men ambitionerne fejler ikke noget.

– Vi har lagt i ovnen til en ny kollektion, som jeg håber vi kan sætte i produktion inden længe. Og så nyder vi jo bare at skulle se vores virksomhed vokse ligeså stille. Vi vil tage det hele skridt for skridt, og nyde det hele vejen til toppen, siger Jens afslutningsvis med et glimt i øjet.

Du kan se og købe urene på hjemmesiden eller give dem et like på Facebook.

Kommentarer

kommentarer