Fra skuffedarier til SEO


Bo og Mads Daugaard Sørensen

”Learning by doing” var udgangspunktet for at sælge en webshop med møbler og åbne et webbureau med søgemaskineoptimering (SEO) som speciale. Bo og Mads Daugaard Sørensen sprang ud i et nyt iværksættereventyr for et halvt år siden, og virksomheden A-partner er kommet godt fra start.

En lønmodtagers arbejdsliv er ofte præget af kontinuitet; kompetencer udbygges, cv’et bliver mere fyldigt og endnu et trin på karrierestigen kan indtages. Som iværksætter er vejen noget mere åben, og en god idé kan nogle gange skabe en ny afkørsel på arbejdslivets slagne og snorlige vej.

Det var sådan en afkørsel, der opstod, da Bo og Mads Daugaard Sørensen – far og søn – havde solgt møbler på nettet i seks år. De havde opbygget en velfungerende maskine, hvor møblerne blev bestilt hos producenten, når de var solgt i webshoppen, og leveret hos kunden en uge senere. Ideen til webshoppen opstod, da Bo drev en outletbutik med møbler i Vejle. Kunder fra alle dele af landet fandt møblerne på butikkens hjemmeside og ville høre, om de kunne få dem leveret. Boboonline, som webshoppen hed – og fortsat hedder under en ny ejer – var blandt en lille gruppe af ”first movers”, men meget skete i løbet af de seks år.

– Vi var blandt de første, der solgte møbler i webshop, men i dag er de store kæder for længst kommet på, så der i dag måske er 40-50 danske webshops med møbler, siger Bo Daugaard Sørensen.

Den hemmelige algoritme

Den øgede konkurrence gav Bo og Mads udfordringer, masser af ny viden og erfaring.

– Det stillede større og større krav til vores webshop, efterhånden som de store konkurrenter kom på banen, for vi skulle stå tidligt op, hvis vi skulle ligge i top sammen med mastodonterne, siger Mads Daugaard Sørensen.

Midlerne til at nå højt i søgningerne er mange og komplicerede. Selvom Googles søgealgoritme er en velbevaret hemmelighed under konstant udvikling, kan man nå langt ved at prøve sig frem. En hjemmesides opbygning, sammenhængen mellem links, tekster og relevans er bærende elementer, ligesom Googles søgemaskine har så meget finesse, at den kan skelne mellem dårlige og velskrevne tekster. Det siges, at den tilmed kan spotte stavefejl – også på dansk. Google måler også, hvor lang tid brugerne er inde på siden, så lidt for saftige overskrifter, det såkaldte ”clickbait”, giver hurtigt bagslag. Hvis man forsøger at snyde søgemaskinen, kan man risikere at havne i den absolutte bund, så man reelt er usynlig for potentielle kunder. Der er ingen lette løsninger.

Skærmen lokkede mere end møblerne

Det var den virkelighed, Bo og Mads Daugaard Sørensen fandt sig selv i med webshoppen. De prøvede sig frem og tog kurser i SEO, mens de langsomt opbyggede en god portion knowhow. Mads uddannede sig sideløbende til Web Marketing Manager fra IBC og tog et SEO Business Diploma fra IBA i Kolding.

Webshoppen klarede sig godt på Google, og efterhånden lokkede timerne ved skærmen mere end selve handelen med møblerne. Der gik en sport i at optimere siden, og succesen rygtedes i deres erhvervsnetværk, så andre virksomheder snart bad om konsulenttimer. Det blev efterhånden klart, at der lå en forretningsmulighed, og i 2015 blev Boboonline solgt.

A-partner var en realitet, og arbejdet for at få kunderne øverst på Google-søgninger er blevet en fornuftig forretning. Bo og Mads har etableret sig i et kontorfællesskab i Hedensted.

Mange har opdaget vigtigheden af placeringen på søgetjenesten, men der er stadig et stort marked, der først er ved at få øjnene op for det.

– Det hele handler om at ligge blandt de ti første forslag på Google. For der er ikke mange, der klikker om på side to. At gå fra at ligge nummer 17 til nummer 5 er som at flytte sin forretning fra marken og ind på strøget, siger Bo Daugaard Sørensen.

Mere plads til de små

Den tiltagende konkurrence om pladsen har efterhånden også gjort problematikken kendt hos små virksomheder og håndværksmestre. For placering kan være altafgørende, når en potentiel kunde eksempelvis søger på ”nye vinduer, Horsens”. Det er ikke mange, der bruger en telefonbog mere, så man kan ikke bare købe en større annonce end alle de andre tømrermestre.

– Reklame i traditionel forstand kan stadig rykke noget ved synlighed, men det bliver hurtigt meget dyrt. SEO og AdWords åbner mulighed for, at også de mindre aktører med mindre marketingsbudgetter kan blive synlige og gøre sig gældende, siger Mads Daugaard Sørensen.

Det er her, A-partner gerne vil hjælpe – enten med konsulenttimer, hvor kunden undervises i metoder og muligheder, eller med bistand, hvor A-partner står for det hele med at skrive tekster og designe hjemmesiden, så Google kan finde den.

Du kan læse mere om A-partner på deres hjemmeside, eller give dem et like på Facebook.

Kommentarer

kommentarer

Næste indlæg - Vi tager det, som det kommer ...

Forrige indlæg Grøn drikkedunk af majs

Thomas la Cour

Om skribenten Thomas la Cour

Redaktør på VI STARTER SGU. Journalist og medlem af Dansk Journalistforbund. Bosiddende i Horsens.

Relaterede indlæg