Arkitekten Frederick Rickmann kom til Danmark fra Skotland i 1970’erne og har siden arbejdet med design. For to år siden startede han en højtalerfabrikation, der er baseret på skandinavisk designtænkning.

Det hele startede som ”et vikingeangreb i modsat retning”, som Frederick udtrykker det. Han arbejdede i 1970’erne som arkitekt og designer i Storbritannien og skulle finde møbler til nye universitetsbygninger i Londonderry, Nordirland. Så han tog til Danmark for at finde inspiration, og så var den skotske arkitekt solgt.

– Som designer var det nærmest himmelsk at komme til Skandinavien. Der var en æstetik i designet, som inspirerede mig. Jeg tænkte ’det har de godt nok styr på, det her’, siger Frederick.

film1Med til historien hører dog også, at han fandt kærligheden Danmark, så der var flere grunde til at blive. Han arbejdede med sit fag i andre virksomheder, før han omkring 1984 slog sig ned som selvstændig med egen tegnestue. Så kom kartoffelkuren, og husbyggeriet gik nærmest i stå. Derfor kom arbejdet til at handle mere og mere om design.

Mobiltelefoner var det nye i 1980’erne, hvis man var klar på at slæbe rundt på et murstensbatteri. Der skulle laves et brugervenligt design, og Fredericks tegnestue bød ind på opgaverne. Snart tegnede de mobiltelefoner for både Toshiba, Swiss Telecom, Singapore Telecom, Philips og mange andre mobilproducenter. Det arbejde fortsatte helt op til omkring årtusindeskiftet, da smartphonen kom på markedet og det ydre design pludselig begrænsede sig til, om kanten rundt om skærmen skulle være konkav eller konveks. Groft sagt.

Virksomhedsudvikling

Men kontakterne med de asiatiske mobilproducenter havde allerede drejet Fredericks virksomhed i en ny retning. Hans virksomhed begyndte at arbejde med både byudvikling og virksomhedsudvikling i Asien. Virksomhedsudviklingen var baseret på en designtankegang, hvor man finder sin plads i markedet gennem produktdesign og -udvikling. Når først produktet var det rette, og virksomheden begyndte at præstere, kunne Frederick og hans samarbejdspartnere sælge virksomheden videre.

– Vi har arbejdet meget med at lave enkle designs til komplekse, elektroniske produkter. Både enkle i linjeføringen og betjeningen, siger Frederick.

Lyddesign til Rejsekortet

I dag har han stadig et kontor i Taiwan, hvor fem ansatte p.t. arbejder med mangeartede projekter. Et af projekterne er produktionen og markedsføringen af STEENSSEN-højtalere. Afdelingen er en del af moderselskabet DNgroup, som Frederick har drevet siden 1997. Det firma har bl.a. haft Rejsekortet som kunde og film2designet de lyde, rejsekortstanderne udløser, når man scanner ind eller ud. Opgaverne i moderselskabet er baseret på design i bred forstand, mens STEENSSEN kun handler om højtalere.

– STEENSSEN er et dansk brand, og alle linjer er tegnet her i Horsens. Men vi har fundet et marked for produkterne i Asien, fordi det er en økonomi, der vokser eksplosivt. Der er en stor middelklasse, der gerne vil fylde deres hjem med kvalitetsdesign og andet end kopiprodukter, siger Frederick.

Kvalitet til masserne

Omsætningen i Asien kan presse produktionsomkostningerne ned, så priserne holdes lave i Europa og Danmark. Og det ligger Frederick meget på sinde.

– Vi vil gerne præsentere god lyd og æstetisk design til en overkommelig pris. Vores topmodel, TT Grand, koster knap 6500 kroner i basisversionen, og vi har ikke noget ønske om at komme højere op i pris. Det skal være et opnåeligt alternativ til de soundbars, mange køber for at få bedre lyd til fladskærmen, siger Frederick.

Men STEENSSENs højtalere er ikke soundbars. Det er snarere et soundcenter, som er mere kabinetbaseret. Det betyder, at højtalerne har et kabinet af træ at finde resonans i – i modsætning til de billige soundbars, hvor højtalerenhederne sidder i en konstruktion af plastic. Der er masser af tilslutningsmuligheder, både trådløse og med almindeligt eller optisk kapel. Bluetooth er også en mulighed, så enhver streamingtjeneste lynhurtigt og ubesværet kan castes gennem lydenheden.

– Meningen er, at vores produkter kan erstatte både soundbar og stereoanlæg, så man slipper for alle de kabler og i stedet får et diskret og vellydende soundcenter midt i stuen, siger Frederick.

Det er ikke nyt for Frederick at designe HiFi. Hans tegnestue har tidligere designet produkter for både Dynaudio og Dali.

Kinesisk kvalitet

STEENSSEN fabrikeres på egen fabrik i Kina, der beskæftiger 100 mand. Det er blandt andet folk med erfaring fra møbelbranchen og lydbranchen, der bygger Fredericks designs. Produkterne er primært udført i træ og stål, og højtalerenhederne indkøbes hos en producent, der har en nichepræget tilgang til opgaven.

Basrefleksrørene i topmodellen er udført i massiv, drejet messing, fordi produktet skal udstråle gedigen kvalitet. Så selvom ”kinesisk kvalitet” i nogle ører lyder som et oxymoron, kan det sagtens lade sig gøre at lave andet end billige kopier i Kina. Især når produktionen superviseres og styres efter de standarder, man ønsker.

Og navnet? Det er heller ikke nogen tilfældighed.

– Jeg ville finde et navn, der lyder skandinavisk og som samtidig kan lyde både meget gammelt og helt nyt. Samtidig giver de dobbelte konsonanter gode grafiske muligheder, siger Frederick.

STEENSSEN har opnået pæn succes i Asien, og nu gælder det blandt andet det danske marked. Foreløbig kan danskerne købe produkterne gennem Wupti.com eller STEENSSENs egen webshop. Du kan give Fredericks iværksætteri et like på Facebook.

Kommentarer

kommentarer