Jakob Dam Jensen har udviklet web- og app-baserede løsninger i virksomheden No Pointless Apps (NPA) siden 2009. Han gik all in som iværksætter i foråret – og først for få uger siden fik han tid til at lave sin egen hjemmeside.

Hvis du ikke er stødt på navnet No Pointless Apps før, er der gode grunde til det. Jakob har ikke gjort noget som helst for at markedsføre sin virksomhed. Faktisk er det få uger siden, at han fik lavet en nødtørftig hjemmeside, bynpa.com, der blot er et webbaseret visitkort. Med teksten “No Pointless Apps is a Danish design and development consultancy that brings your digital product ideas to life” og kontaktinfo. Ikke mere. Selvom det kan lyde lidt nonchalant, kommer kunderne mere eller mindre af sig selv.

– Jeg har aldrig nogensinde lavet opsøgende salg. Det nærmeste, jeg er kommet, er deltagelse i nogle netværksarrangementer. For det, jeg laver, er så svært at forklare for folk, der ikke søger det. Og de, der søger det, skal nok finde mig, siger Jakob.

Når en digital løsning kræver mere nørderi

Hans kundeportefølje afslører, at der er noget om snakken. Lige i øjeblikket deltager han i et meget stort digitalt projekt for en af dansk erhvervsliv absolutte mastodonter. Det er i en liga, hvor fortrolighed er en naturlig del af aftalen, så han kan ikke være åbenmundet om detaljerne eller kundens navn.

No_pointless_apps_2- Men det er en opgave, der meget godt afspejler, hvad jeg kan. Jeg bliver købt ind, når en opgave kræver lidt mere nørderi, end de, der skal udvikle selve løsningen, har tiden og indsigten til. Så kan det være, jeg bliver sat på en opgave med at tilegne mig viden om, hvordan eksempelvis kunstig intelligens eller virtual reality kan inkorporeres i den planlagte løsning, siger Jakob.

Iværksætter lige efter universitetet

Jakob er oprindelig uddannet IT Produktdesigner fra Aarhus Universitet tilbage i 2011. Efter studierne sprang han ud som selvstændig med det firma, han allerede havde kørt et par år som fritidsprojekt. Han gik sammen med nogle gutter, der havde et firma i samme boldgade i Aarhus. Men efter tre år blev det tid at skifte til rollen som lønmodtager.

– Jeg havde ikke styr nok på økonomien i mit firma, og da en stor kunde ikke betalte til tiden, slog det hovedet på sømmet. Jeg fik job i et firma i Aarhus, der arbejdede med digital markedsføring, hvor jeg kunne udvikle forskellige digitale løsninger, så jeg kunne slikke mine sår og få styr på økonomien igen, siger Jakob.

Atter iværksætter

“Hvis jeg ikke allerede havde haft kunderne og opgaverne, var jeg aldrig hoppet ud i det.”

Lysten til at få fødderne under eget bord var uformindsket. Men med det halve ansvar for et hjem med tre børn skulle der være lidt bedre styr på økonomien denne gang, og tilbage i marts måned var han klar. Jakob stoppede i rollen som lønmodtager og blev atter selvstændig på fuld tid. Han kunne kun gøre det, fordi opgaverne allerede lå i pipeline.

– Jeg har jo været selvstændig hele tiden, men arbejdet har bare ligget i fritiden. Hvis jeg ikke allerede havde haft kunderne og opgaverne, var jeg aldrig hoppet ud i det. Det der med at kvitte jobbet og så starte med kold kanvas, tror jeg ikke på. Slet ikke med det, jeg laver, siger Jakob.

Mere end nørd

“Der gælder det om at skære ind til benet og finde de væsentligste funktioner – og så bygge videre på det bagefter.”

Det, han laver, er så mangefacetteret, at det er svært at forklare i en 30 sekunders elevatortale. Han kan designe og lave apps, men det er slet ikke hans primære virke.

– Ofte anbefaler jeg folk at droppe tankerne om en app, fordi de binder sig til de platforme, Android eller Apple stiller til rådighed. Ofte kan en webbaseret løsning være langt bedre, siger Jakob, der fungerer som meget mere end nørden med hovedet begravet i kodestrenge. Han fungerer ligeså ofte som konsulent, som kan sætte hoved og hale på de projektbeskrivelser til digitale løsninger, kunden sidder med.

– Tit har kunden bunker af ideer til, hvad en digital løsning skal kunne. Der gælder det om at skære ind til benet og finde de væsentligste funktioner – og så bygge videre på det bagefter. Det svarer til at udpege et mål, som man så kan bevæge sig hen imod på et skateboard, men undervejs finder man ud af, at en cykel eller en bil er bedre. Så udvikler vi bare en bil. Men det ville være tosset at starte med bilen, hvis målet lettere nås på skateboard, siger Jakob.

Forretningskritiske systemer

Hvis man skal beskrive det i fagtermer, udvikler Jakob forretningskritiske systemer, integrations- og serviceplatforme. Velkendte apps og webløsninger som Uber, Go More og Google Docs er blandt eksempler, som hører inden for Jakobs kompetenceområde.

Du kan ikke like No Pointless Apps på Facebook, men du finder både Jakob og firma på LinkedIn.

Kommentarer

kommentarer