Produktdesigner Martin Stoltze er som de fleste andre freelancere ramt af krisen. Men han har valgt at bruge ventetiden konstruktivt.

Det er forfærdelig forslidt pointe, at ordet krise egentlig betyder vendepunkt, og at du derfor nærmest skal hoppe af glæde over alle de kriser, livet tildeler dig. Ikke desto mindre viser pointen en vis sandhedsværdi for tiden. Corona-krisen har tvunget mange iværksættere til at tænke nye tanker. Enten af nød eller regulær kedsomhed.

Lene Egly og Martin Stoltze er klar til at byde nye iværksættere ind i Idémejeriet ved Lund.

Lene Egly og Martin Stoltze er klar til at byde nye iværksættere ind i Idémejeriet ved Lund.

TEC OUT – og vejen videre

VI STARTER SGU har skrevet om civilingeniør og produktdesigner Martin Stoltze et par gange. Egentlig bor han i Aarhus, men han slog sig ned med to forretningspartnere i det gamle mejeri ved Lund for knap fem år siden. Meningen var i første omgang, at de tre kunne passe hver deres forretning og sideløbende i fællesskab producere det ambitiøse highend-mærke TEC OUT. En kickstarterkampagne genererede 120.000 kroner til at komme i gang med de nytænkende, magnetiske kvalitetshynder Seats. Siden kom andre produkter til under paraplyen TEC OUT, men lige nu er der skruet ned for det ambitiøse projekt  – og det har intet med Corona-krisen at gøre.

– Vi har produkterne og brandet, og det spiser ingen brød. Vi fandt bare ud af, at der skulle knaldes flere penge i det, hvis det virkelig skulle lykkes. Vi skal satse langt mere, end vi er rede til. Dertil holder jeg for meget af de andre opgaver, jeg løser i mit eget firma, Creos, siger Martin Stoltze.

De var oprindelig tre om TEC OUT, men nu er de to tilbage. Martin og grafisk designer Lene Egly. Lene sidder fortsat i kontorfællesskabet i det gamle mejeri.

TEC OUT eksisterer stadig, og Martin og Lene leverer gerne TEC OUTs produkter til projektmarkedet. Men hvis der skulle komme en investor eller iværksætter forbi, der ville købe hele brandet, er salg heller ikke utænkeligt. For det er andre projekter, der interesserer Martin og Lene for tiden.

Nyt og større kontorfællesskab

Et af dem er den nylige udbygning af kontorfællesskabet, der ved samme lejlighed fik navnet ”Idémejeriet”. Da Designheaven og Deep Tissue Massage rykkede ud, blev der plads til en udvidelse af fællesskabet.

Med OSB-træplader, der bidrager til den kreative og rå stemning, har man lavet nye rum og afskærmninger. Det betyder, at Idémejeriet lige nu huser Martin Stoltzes virksomhed ”Creos”, Lene Eglys designvirksomhed, ”Egly Graphics”, Mads Busk Larsens ”Busk Innovation” og Søren Bjerre Bøghs ”TUR – Equipment Designs”. De er fire virksomheder, men der er plads til flere.

– Vi vil gerne have virksomheder ind, der er lidt i tråd med det, vi laver. Både Mads og jeg arbejder med industrielt design, Søren designer og sourcer outdoor-produkter, og Lene laver blandt andet tekstildesign og grafisk arbejde. Så vi vil gerne have andre virksomheder ind, der arbejder med software, produktudvikling, design eller lignende. Skabere og idémagere – eller idémejerister, som vi kalder dem, siger Martin.

Han tilføjer, at lejerne hæfter solidarisk for lejen, så jo flere lejere, desto lavere husleje. De er fire nu, men der er givetvis plads til syv.

– Vi synes jo, det er et fantastisk sted. Huslejen er billig, vi ligger lige ud til motorvejen, Horsens er tæt på, og du kan parkere gratis lige uden for døren, siger Martin.

Til kamp mod Corona

“… vi håber at det får så meget opmærksomhed, så det bringer fokus på vores andre støtteprojekter i disse lidt trælse tider”

Interviewet med Martin fandt sted før Corona-krisen, og lige nu er han – i lighed med mange andre iværksættere – temmelig rastløs. Det har fået ham til at deltage i flere frivillige projekter, hvor han bruger sine kompetencer og sit materiel til kampen mod Corona.

Han var ret hurtig til at dele processorkraften og grafikkort fra sin egen husstands computere, så engelske forskere, der arbejder med analyse og research på COVID-19, kan bruge den ekstra regnekraft. Desuden har han sat sine 3D-printere til at printe beskyttelsesværn til hospitalerne.

Nu har Martin også engageret sig i en lille virksomhed med fire andre iværksættere. Virksomheden hedder OUR HOOD ApS, og det aktuelle projekt hedder UNITED APART. Projektet er naturligvis en kommentar til den sociale distancering, og i første omgang går det ud på at producere T-shirts og lade 50 kroner gå videre til Røde Kors’ Corona Netværk for hver solgt T-shirt.

–  Det er en specialdesignet t-shirt, som vi har lavet sammen med københavnske Les Deux. Vi sælger den 100 kroner billigere end normalprisen, og samtidig donerer vi altså 50 kroner, hver gang vi sælger en t-shirt. T-shirten skal være med til at sprede budskabet, når folk går med den, og vi håber at det får så meget opmærksomhed, så det bringer fokus på vores andre støtteprojekter i disse lidt trælse tider, siger Martin Stoltze.

Du kan se de velgørende T-shirts her.

Du kan se mere om Martins egen virksomhed på hjemmesiden – og følge med på Facebook,hvor han også jævnligt poster om Idémejeriet.

Kommentarer

kommentarer