Jagt ikke den unikke idé

Ideer er sjældent unikke, så det gælder om at udvikle det bedste produkt og den bedste service, mener Henrik Zillmer, der har succes med AirHelp.

Den 37-årige Henrik Zillmer er opvokset i Gentofte og har en baggrund som premierløjtnant, men iværksætteri trak mere end en livslang karriere i Forsvaret. Han har været blandet ind i en del startups, både i udlandet og hertillands. I 2013 lagde han grundstenen til det, der blev til AirHelp.dk. Virksomheden arbejder med kompensation for flyforsinkelser og hjælper passagererne med at gøre krav for forsinkelser, aflysninger og dobbeltbookninger gældende. Mere end fem millioner rejsende har siden opstarten fået kompensationskrav behandlet af AirHelp, og i dag beskæftiger virksomheden mere end 500 ansatte i kontorerne i Berlin, New York, Gdansk, Krakow og Barcelona. AirHelp er aktive i 30 lande og tilbyder support på 15 sprog. Det er planen at få virksomheden på børsen inden for de kommende år.

En unik idé er ikke unik i lang tid

Det hele begyndte med en idé i en lufthavn. Henrik Zillmer havde mange flyrejser om året, og han oplevede, at det var svært at komme igennem til flyselskaberne for at få den kompensation, han var berettiget til. Derfor startede han AirHelp sammen med en barndomsven.

Selvom det var en god idé, mener han ikke, at forudsætningen for succesfuldt iværksætteri er den unikke idé.

– Lige så snart du har en idé, og den giver dig succes, vil den inden for kort tid være kopieret eller findes i mange andre udgaver. Så er konkurrencen en realitet. Det handler mere om at havde det bedste produkt og den bedste service, siger Henrik.

Vent ikke på “det rette øjeblik”

For Henrik har det altid handlet om mavefornemmelse, viden, interesse, engagement og intuition, når værket skulle holdes i gang. Hvis de bestanddele i den indre drivkraft er til stede, er den ”unikke idé” endnu mindre vigtig.

– Hvis du har den rigtige indstilling, er du i langt højere grad rustet til succes. Så behøver du slet ikke den gyldne idé – den skal nok komme, siger han.

Henrik er også af den overbevisning, at timing er overvurderet, når det handler om at vælge det rette tidspunkt til at starte en ny virksomhed.

– Der vil altid være masser af grunde til at udskyde planerne. Det er vigtigt, at du spørger dig selv, om du har lyst til at være iværksætter. For vil du det, er svaret helt enkelt: Du vælger ikke et projekt at starte på; du vælger en livsstil. Livet skal leves nu – og ikke i næste måned, siger Henrik.

Iværksætteri handler om indstilling

“Det handler om at turde kaste sig ud i det. Når det er gjort, vil du undre dig over, hvorfor du ikke gjorde det langt tidligere”

Til gengæld ligger belønningen og venter, når du er kommet i gang. Det er ikke nødvendigvis en økonomisk belønning – det kan lige så vel være følelsen af at være havnet på helt rette hylde, der får smilerynkerne frem i ansigtet.

– Det handler om at turde kaste sig ud i det. Når det er gjort, vil du undre dig over, hvorfor du ikke gjorde det langt tidligere. I hvert fald, hvis du er gjort af det stof, som en ægte iværksættertype er gjort af, siger Henrik.

Han tager dog hurtigt ordene om ”den ægte iværksættertype” lidt i sig igen. For det er jo ikke genetik eller opvækst, der afgør, om du kan blive en god iværksætter eller ej. Det meste handler om indstilling. Hvis man vil, kan man også.

– Dræb alle de bange anelser og kom i gang. Jeg garanterer, at det er en fed oplevelse, som du aldrig vil fortryde, siger Henrik.

 

(Artiklen er baseret på en pressemeddelelse fra AirHelp) 

Henrik Zillmer. Foto: Felix Kunze.
bubble