En 53-årig lokofører og en 24-årig ingeniør har indgået et usædvanligt samarbejde med stort potentiale. Claus ville have en ny front til sin bil, og Lasse kunne printe den.  

Det er ikke mange lægmænd, der køber en luksusbil og begynder at bruge en vinkelsliber på den efter et par måneder. Fordi fronten godt kunne se anderledes ud. Man kunne konkludere, at den adfærd enten kræver is i maven eller jord i hovedet. Men for Claus Bøgh Mortensen er det et andet stof, der er i spil: Han har en medfødt nysgerrighed på teknik og mekanik. Han var en af de børn, der straks skilte legetøjet ad for at se, hvordan det så ud indvendigt. Hvorfor og hvordan det virkede.

– Min første lommeregner fik udskiftet batteripakken med transformatoren fra mit Märklintog og blev bygget ind i en trækasse. Det var i begyndelsen af 70’erne, så det var en af landets første pc’er, griner Claus.

Hjemmegjorte løsninger

Tesla5Hvis man ser Claus’ hjem i Stensballe, kunne man tro, at han er håndværker eller måske ingeniør. Her er også lavet et væld af smarte, hjemmekomponerede, tekniske løsninger. Men Claus er såmænd lokomotivfører i DSB og kører med passagerer dag og nat. Han er 53 år og bor med sin kone i et hus på Stensballe Strandvej. Da børnene nyligt flyttede hjemmefra, blev der lidt større rådighedsbeløb på bankkontoen.

– Og så tænkte jeg, at hvis jeg ville have en luksusbil, skulle det være nu, siger Claus.

Valget faldt naturligt på elbilen Tesla, fordi bilen repræsenterer nogle af de teknologiske landvindinger, som fascinerer Claus. Han var fra starten begejstret for bilen, men efter et par måneder blev han lidt træt af frontens design. Tesla har lavet en blød snude uden kølergitter, da et kølergitter ikke har nogen praktisk funktion på en elbil.

– Men det er noget, Teslaejere debatterer en del om på de internetfora, hvor de mødes. Rigtig mange synes, at fronten lever dårligt op til resten af bilens design, siger Claus.

Legede med en ny front

Tesla-S-2015-1Da Claus var på værksted med sin Tesla i Aarhus, fik han øje på en anden totalskadet Tesla med en intakt front.

– Så spurgte jeg værkføreren, om jeg ikke måtte få den forreste ramme, som selve fronten sidder på, så jeg kunne lege lidt med den, siger Claus.

Da han kom hjem til Stensballe, forsøgte han flere forskellige løsninger. Det var rimelig risikofrit, fordi den originale front forholdsvis let kunne genmonteres. Han flikkede blandt andet noget sammen med særligt trådnet i aluminium, men han var aldrig helt tilfreds. Han ville helst, at fronten kunne minde lidt mere om Mercedes, Bugatti eller Maserati. Men det krævede, at fronten buede ind eller ud, og det var ikke så ligetil at konstruere, så det så ordentligt ud.

Udfordring for ingeniøren

“Vi gik i gang med skydelære og særlige opmåling med snore og lodder for at designe en grill, der passede præcist ind i Teslas frontramme. Men det blev aldrig helt godt nok”

I foråret 2017 kom Claus i kontakt med 24-årige Lasse Nitschke, der står bag virksomheden NILAS3D (tidligere we3D). Den unge ingeniør arbejder med 3D-print og har de seneste år investeret stort i at have de rette maskiner til de opgaver inden for 3D-print, der efterspørges. Det er en teknologi i rivende udvikling, og det gælder om at holde tungen i munden, når der investeres. For den rivende udvikling betyder også, at priserne ræser nedad. Lasse har eksempelvis investeret i en maskine til et femcifret beløb, der kan nøjagtig det samme som maskiner, der for få år siden kostede tæt på én million. Lasse står ikke stille, og da han hørte om Claus’ tanker om at 3D-printe en kølergrill til en Tesla, sprang han straks på opgaven. Udfordringen var enorm.

– Vi gik i gang med skydelære og særlige opmåling med snore og lodder for at designe en grill, der passede præcist ind i Teslas frontramme. Men det blev aldrig helt godt nok, siger Lasse.

Løsningen fandt de to i Billund, hvor et firma har en scanner, der kan 3D-scanne emner med en nøjagtighed på 0,1 mm. Det kunne gøres for et forholdsvis beskedent beløb, og da først de helt nøjagtige mål var i kassen, kunne en ny kølergrill designes.

Andre bilmærker kan også printes

DSC_3505Selvom grillen deles op i tre enheder, printes hver for sig og limes sammen, var opgaven for stor til de printere, Lasse råder over lige nu. Derfor er de første eksemplarer blevet printet ved en virksomhed i Belgien, hvorefter de er blevet lakeret i Danmark.

Det kan måske lyde mærkeligt, at bildele kan printes i plast, men faktisk er en del bildele allerede lavet af forskellige former for kunststof for at holde vægten nede. Der er samtidig tale om en særlig slidstærk plastform, der kan klare en varmepåvirkning på over 100 grader celsius. Derfor er det også planen, at TMS-Design og NILAS3D vil forsøge sig med at printe pynteskjolde til bremsekalibre.

– Mange små og store firmaer bruger måske 8000 på at få en ønskenummerplade. Med de her produkter kan man på tilsvarende vis få logo og navnetræk på eksempelvis front og bremsekalibre. Til en pris, der er konkurrencedygtig, siger Claus.

For det er planen, at TMS-Design (der uofficielt står for Tesla Model S-Design) og NILAS3D vil fokusere på andre bilmærker end Tesla.

– Vi skal bare have scannet fronten på de modeller, der er potentiale i. Når først scanningen foreligger, kan vi designe, som vi vil. Og kunderne kan vælge at designe deres helt egen front. De kan indsætte et firmalogo, vælge farver og former, som de vil, siger Lasse.

Samtidig kan den originale front blot gemmes og sættes tilbage, når bilen skal sælges – ligesom det er billigt og enkelt at skifte frontgitteret flere gange i løbet af bilens levetid.

Ny printer insourcer produktionen

I den kommende sensommer er det ikke længere nødvendigt at få printet i Belgien. Lasse har lagt depositum på en maskine fra USA, som bliver leveret senere på året. Dermed kan produktionstiden nedbringes fra fire uger til få dage. Og kvaliteten får samtidig et nøk opad.

– Vi har fået flere print fra Belgien, der var i al for ringe kvalitet, og hvor vi måtte bruge tid på at reklamere, siger Lasse.

Den nye front på Claus’ Tesla har vakt opsigt flere gange på ferieture til Italien og Frankrig.

– Jeg oplevede, at en italiener gik foran bilen for at anvise mig et sted at parkere på en stor parkeringsplads. Og jeg fik også nogle thumbs up på vejene, i de lande, hvor folk går meget op i biler og bildesign, siger Claus med et smil.

Du kan læse mere om TMS-Design på hjemmesiden, ligesom du kan give NILAS3D et like på Facebook.

Kommentarer

kommentarer