Køkultur på en sjovere måde


NEXT køsystem app Horsens iværksætteri Leanmark

Oliver og Emil vil med NEXT gøre livet sjovere for kunder i kø, lette presset på butikkerne og skabe mersalg. De har netop modtaget 20.000 kroner i karmakapital fra Venture City Horsens.

At stå i kø er de færrestes yndlingsbeskæftigelse. Minutterne bliver lange, hvis du har travlt og pludselig tvinges til at stå stille og betragte dine medmennesker. Eventuel langsommelighed kan ligefrem tolkes som en bevidst provokation.

Faderens migræne blev inspirator

“Jeg tænkte, at det måtte kunne gøres smartere, så man ikke behøver være til stede på apoteket, mens man venter”

For Oliver Hem Sørensen Seiffert var problemet ret konkret. Hans far, der lider af slem migræne efter en trafikulykke, kan ikke klare flere minutters ventetid på apoteket, når han skal hente sin medicin. Det skarpe lys er for hård en belastning, så han er tit nødt til at sende Oliver eller et andet familiemedlem ned efter medicinen.

– Jeg tænkte, at det måtte kunne gøres smartere, så man ikke behøver være til stede på apoteket, mens man venter, siger Oliver.

Stor hjælp fra Startup Central

Han arbejdede lidt på ideen sammen med klassekammeraten Emil Nicolaj Jensen, der ligesom Oliver går i 3.g på Learnmarks innovationslinje. Men for to 19-årige på handelsgymnasiet kan der være langt fra en god idé til et egentligt iværksætterprojekt. Men et foredrag gjorde forskellen.

– Vi havde besøg af Anders fra Startup Central, og hele hans engagement omkring iværksætteri fik os til at tro på, at vi skulle gøre noget med den idé, siger Emil.

Det blev til flere møder med iværksætterportalen Startup Central, hvor der var god hjælp at hente i det medfølgende netværk. Emil og Oliver fik hjælp fra en revisor til forretningsmodel, en jurist hjalp med at udfærdige en kontrakt, og der var god sparring på projektet hele vejen rundt.

Stå i kø, mens du laver andet

“Hvis der er lang kø ved postbutikken, kan du bruge ventetiden til at handle i supermarkedet.”

Oliver og Emil er ikke meget for at fortælle detaljeret om ideen, da det i sagens natur er en forretningshemmelighed. Men ideen går ud på, at du skal kunne stille dig i kø på apoteket eller en anden butik, der er koblet på systemet, mens du laver andre ting. Du går ganske enkelt på app’en på din mobiltelefon og trækker et nummer. Du kan efterfølgende følge med i ventetiden, så du ved, hvornår det er din tur. Imens kan du nyde det gode vejr udenfor eller løse andre opgaver.

– Hvis der er lang kø ved postbutikken, kan du bruge ventetiden til at handle i supermarkedet. Du vil med notifikationer hele tiden blive holdt opdateret på, hvor lang tid der er tilbage, før det bliver din tur, siger Oliver.

Hvis du ikke når tilbage, når det bliver din tur, springer systemet bare videre til næste nummer, og du kan også annullere dit nummer, hvis du får andre planer. Kunder uden en app trækker blot et nummer i butikken på lige fod med alle andre.

Systemet bygger blandt andet på en form for kunstig intelligens, så køsystemet i den enkelte butik med tiden bliver klogere og klogere – blandt andet til at udregne ekspeditionstider og ventetiden.

Fuldt setup til butikkerne

Men NEXT er mere end en app.

– Vi kan ikke bare koble os på det nuværende køsystem i butikkerne. Vores setup kræver, at skærme og teknikken bag udskiftes til vores system, siger Emil.

Det er en overskuelig engangsinvestering, hvorefter der betales et abonnement for at være med.

– Vi er ved at sammensætte en model, der er så strømlinet og ensartet som mulig, så den passer ind i alle typer butikker, siger Oliver.

Udviklingen af appen er på plads. Det kan koste mange penge at udvikle en app, men her fik Oliver og Emil også god hjælp fra Startup Central.

– Vi fik kontakt til en virksomhed i Odense, der hjalp med at sætte struktur på ideerne og udviklede en app til både Android og iPhone. I februar står vi med en app, der er langt mere værd, end vi skulle betale, siger Emil.

Testkørsel fra februar

Appen er klar medio februar, og det er planen, at systemet herefter skal testes. NEXT har allerede et godt samarbejde med et apotek, der forhåbentlig har mod på at teste systemet, når appen er klar. For nu gælder det om at lave proof of concept, før flere investorer forhåbentlig får lyst til at skyde midler i det IVS, der i første omgang tegner NEXT.

– Vi vil gerne begynde med én eller måske to butikker, for der vil helt sikkert være børnesygdomme i starten, siger Oliver.

Oliver og Emil har ikke haft tid til at lave en hjemmeside eller en profil på de sociale medier endnu, hvilket ofte kendetegner engageret iværksætteri. Hvis idéen er god nok, bliver markedsføringen og profileringen sekundær. VI STARTER SGU skal dog nok holde øje med deres videres færd og give et praj, når der er noget at like.

Kommentarer

kommentarer

Næste indlæg Et flygtigt år for iværksætteriet

Forrige indlæg Hvorfor bygge en bil, når et skateboard dækker behovet?

Thomas la Cour

Om skribenten Thomas la Cour

Redaktør på VI STARTER SGU. Journalist og medlem af Dansk Journalistforbund. Bosiddende i Horsens.

Relaterede indlæg