Martha og det lumske sukker

Vivi Truelsens iværksætteri begyndte med en undren. Hvorfor skulle det være så svært at få et kemifrit og effektivt hårfjerningsprodukt, når det burde være så forholdsvis enkelt at producere sukkervoks? Hun gik selv i gang i køkkenet, og nu står resultatet af anstrengelserne, HEVI-Sugaring, omsider på hylderne i Matas.

Martha står blank og skinnende i hjørnet af det aflange lokale, der tjener som både produktion, råvarelager, færdigvarelager og kontor for HEVI-Sugaring, på en landejendom mellem Bjerre og Gramrode. Hun ligner en dykkerklokke fra en Jens Lyn-film. Eller en lidt tyk dame af blik. Bygget i Kina, fordi Marthas europæiske søstre koster seks eller syv gange så meget.

Sukker er lumsk

Martha er en vakuumkoger. Hendes speciale er at udnytte den fysiske lov, der fordrer, at kogepunktet for vand afgøres af omgivelsernes tryk. Er trykket omkring én atmosfære, vil vand som bekendt koge ved 100 grader celsius. Men er trykket lavt nok, kan man få vand til at koge ved stuetemperatur.

Det er vigtigt, når man skal koge sukkervand ind, uden at sukkeret karameliserer. Det er essentielt, når man skal lave et hårfjerningsprodukt, der helst hverken skal være brunt eller lugte som brændte mandler. Men før Martha kom ind i billedet, knoklede Vivi Truelsen ved komfuret hver eneste aften. Nogle gange lykkedes det, og andre gange endte det i brune krystaller til slikmunde.

– Jeg talte med al den ekspertise, jeg kunne finde. Og tit fik jeg bare kommentaren ’ja, det er jo sukker. Sukker er lumsk; man kan aldrig helt vide, hvad der sker’. Men jeg var stædig, for det måtte være muligt at lave processen under kontrollerede forhold, så man var sikker på resultatet fra gang til gang, siger Vivi Truelsen.

Løsningen blev vakuumkogeren, som har fået kælenavnet Martha. Med hjælp fra Martha, familie og venner kan Vivi producere og pakke omkring 600 enheder HEVI-Sugaring om dagen.

Den konstruktive undren

Interessen for hårfjerningsprodukter kom, da Vivi havde prøvet et lignende produkt hos en kosmetolog. Det var godt, fordi det ikke gjorde så ondt at bruge, og fordi ingredienslisten så noget mere sund ud end i de kemiske produkter på markedet, der tilmed efterlod huden rød og øm.

– Jeg googlede mig frem til, at denne type hårfjerningsprodukt åbenbart var forbeholdt kosmetologer og skønhedsklinikker. Man kunne ikke købe dem i butikkerne. Det, syntes jeg, var mærkeligt. Så gik jeg i gang selv, siger Vivi Truelsen.

Hun gik i gang ved komfuret, og hundreder af aftener i en periode på to år forsøgte hun at ramme den helt rette temperatur og tid. Nogle gange lykkedes det næsten, og så inviterede hun veninderne til test.

Google og Facebook

For halvandet år siden kom hun rigtig i gang. Hun fik Martha hjem fra Kina, fik logo, webshop og navn på plads, og produktionen kom i gang. Produktet blev også godkendt af Astma-Allergi Danmark, så produktet kunne få ”Den Blå Krans”, der viser, at risikoen for kontaktallergi er så lille, som den kan blive. Produktet er lavet af økologisk rørsukker og vand.

- Det er faktisk så rent, at man kan spise det af krukken, siger Vivi Truelsen.

Forretningen er siden gået i den rigtige retning. En markedsføringsøkonom har hjulpet, og kendskabet til webshoppen er blevet opbygget med hjælp fra Google Adwords. Nu går det så godt, at markedsføringen skifter kurs.

– Vi er efterhånden så godt placeret på Google, at jeg ikke kan se nogen forskel på omsætningen, hvis jeg dropper Google Adwords i en uge eller to. Så nu vil bruge kræfterne på Facebook i stedet, siger Vivi Truelsen.

Undervejs har det også været nødvendigt at sætte priserne i vejret. Iværksætterens spirende engagement kan ofte ende i en form for naivitet.

– Jeg ville det hele. Jeg ville have et kvalitetsprodukt, der både var økologisk, allergivenligt og billigt. Men når det gælder skønhedsprodukter, er der sjældent en naturlig kobling mellem kvalitet og lav pris i kundernes bevidsthed. Prisen er en del af et produkts branding, så jeg måtte skrue op for prisen. Det havde kun en positiv effekt på omsætningen, fordi man er mere tilbøjelig til at vise et kostbart produkt til veninderne. Det bliver mere eksklusivt, siger Vivi Truelsen.

På hylderne i Matas

Det har også hjulpet på kendskabet, at HEVI-Sugaring er havnet på hylderne i Matas. Den placering har krævet både tid og is i maven.

– Jeg havde længe forsøgt at komme ind i Matas’ butikker, men den deal, de tilbød i starten, ville reelt have betydet, at jeg ville miste penge på det. Så jeg opgav. Men så ringede de pludselig en dag og spurgte, om jeg kunne levere 2700 enheder på almindelige vilkår. Det var en god dag, siger Vivi Truelsen.

Hun fik hurtigt organiseret familie og venner, så de 2700 enheder kunne produceres og pakkes i løbet af nogle dage. Et lille tv og nogle sækkestole blev sat op i produktionslokalet, så børnene kunne se tegnefilm, mens de voksne knoklede løs.

De kom i land, selvom der var prøvelser undervejs. Vakuumpumpen på Martha stod af, og da der var installeret en ny, kunne de pludselig ikke kontrollere processen under kogningen. Der skulle ny teknik til, der typisk kostede tæt på sekscifrede beløb og havde en leveringstid på syv uger. En kontakt hos virksomheden Palsgaard bragte dem helt tilfældigt til en enkel, manuel løsning, der kunne erhverves for 900 kroner.

- Det var en utrolig fed fornemmelse, da jeg kunne sende de 2700 enheder af sted. Virkelig en sejr, siger Vivi.

Flere produkter på hylden

Vivi glæder sig til januar, hvor det er planen at lancere fire nye produkter. En skintonic, en aloe vera-gel, en bodylotion og en bodyscrub. Sidstnævnte produceres på Martha, mens de tre øvrige produkter bliver private label. Men det bliver selvstændige produkter, som ikke findes på markedet i forvejen med andre etiketter.

- Det er svært at være på markedet med ét enkelt produkt. Det bliver lettere med fem kategorier, som kan supplere hinanden, siger Vivi.

Foreløbig har hun holdt sig til det danske marked, men en ekspansion til det øvrige europæiske marked er ikke udelukket.

Produktionen bliver på adressen nær Bjerre. Martha kan eventuelt få en søster, hvis efterspørgslen kræver det.

– Jeg kan ikke rigtig forestille mig at udlicitere produktionen. Hele den proces er jo mit hjertebarn. Det ville være svært, siger Vivi Truelsen.

Du kan se og købe sukkervoksen fra Martha på hjemmesiden, og du kan give Vivis iværksætteri et like på Facebook.

Vivi Truelsen og Martha
bubble