To 25 årige fyre, en god mavefornemmelse, uddannelser på Learnmark i Horsens, en russisk agent, respekt for hinanden, en god portion energi, en ordentlig røvfuld videoer og evnen til at handle på idéerne. Dét er opskriften på en succesfuld iværksættervirksomhed – i hvert fald for Mikkel og Sebastian fra Horsens.

Studenterhuen blev springbrættet til succesfulde webshops og eksport til Rusland

Fyrene nåede knap at få studenterhuen sat på skrå, før de havde startet virksomhederne Trendhim.dk og Lucleon sammen. Det er nu efterhånden syv år siden, og de er for længst flyttet fra kælderen og videre ud i den store verden.

”Da vi blev studenter, flyttede vi sammen i en lejlighed, som også blev brugt som lager, pakkeri, kontor osv. Så lejligheden var hurtigt fyldt op med smykker og vi besluttede os for at forlade lejligheden og flytte videre til et fælles hus”, fortæller Sebastian.

mikkel_sebastian_foran_villaen

Huset blev dog også for småt til drengene, og de bor nu i erhvervslokaler på Fuglevangsvej i Horsens.

Trendhim.dk og videoklip som salgsmiddel

Trendhim.dk er en webshop, propfyldt med accessories til mænd. Du kan finde alt fra øreringe til manchetknapper til trendy unge mænd i shoppen, der oser af professionalisme og lækkerhed. På siden kan du se videopræsentationer af næsten alle produkter, hvilket var en salgsmetode, Sebastian og Mikkel hurtigt fandt ud af var profitabel.

Sebastian fortæller: Vi fandt på at lægge et lille videoklip op på trendhim.dk, for at vise produkterne frem på en mere levende og visuel måde. De to iværksættere fik derefter hurtigt lavet små videopræsentationer af alle deres produkter.

Nye veje og egen smykkelinje til mænd

Efter et stykke tid fik de unge iværksættere igen skabertrang, og besluttede denne gang at skabe en smykkelinje for mænd, hvor de selv designer juvelerne og sælger dem igennem fysiske tøjbutikker.

”Trendhim.dk er lige så meget vores fælles fritidsinteresse, som det er vores arbejde. Vi får hele tiden nye idéer og kan slet ikke lade være med at snakke forretning, når vi er sammen – også i fritiden,” siger Mikkel.

Smykkerne døbte de Lucleon, og du kan i dag finde dem på maskuline stativer i forretninger i hele landet.

Kaffe med SKAT og sparring med offentlige medspillere

For at få regnskabet til at stemme og blive klog på skattereglerne, havde de to iværksættere i starten stor gavn af at være i god dialog med SKAT. Efterfølgende, da lysten til at gøre indtog hos de nordiske naboer meldte sig, har fyrene haft god brug af Væksthus Midtjylland og Eksportrådet.

Fra tanke til handling – og fra Horsens til Rusland!

Der er aldrig langt fra idé til handling hos de to, og deres evne til at eksekvere er en af de årsager, de selv ser som afgørende for deres fortsatte succes.

Udover fyrenes fælles forståelse for hvordan virksomheden skal drives, har de også haft modet til at træffe vigtige beslutninger, de har lagt en ekstraordinær portion energi i deres projekter og så har de stor gensidig respekt for hinanden.

“Vi respekterer altid hinandens ønsker og giver hinanden plads til at gøre, hvad vi hver især har lyst til,” siger Mikkel.

I starten tog de alle beslutninger sammen, og de var fælles om alle opgaver. Men efterhånden som tingene tog fart, og virksomheden fortsat vokser, har de måttet definere ansvarsområder og varetager nu individuelt opgaver på de forskellige områder.

I kombination med en god mavefornemmelse, var modet til at handle også én af grundene til, at Mikkel og Sebastian besluttede sig for at satse på en russisk agent, som skal udbrede de populære smykker på det russiske marked. Beslutningen bundede i et ønske om vækst, efter at have skabt to succesfulde virksomheder i Danmark, hvoraf den ene vokser i Sverige og Finland – og nu snart i Rusland.

Derfor er det ikke overraskende, når drengene fortæller, at det er planen, at virksomheden skal skyde endnu mere i vejret. De har allerede ansat deres første medarbejder, og de er overbevist om, at der vil komme flere til i fremtiden.

Sebastian og Mikkels råd til andre unge iværksættere er, at tage et skridt af gangen og være kreativ, så man kan starte op uden de helt store finanser og eksempelvis kapitalindsprøjtninger fra banken.

Se mere på facebook.com/BrandLucleon og facebook.com/trendhim.dk.

Kommentarer

kommentarer