Kevin Jeppesen har spillet amerikansk fodbold på dansk topniveau og ser en voksende interesse i Danmark. Nu har han åbnet en webshop med fanmerch.

For godt 12 år siden begyndte Kevin Jeppesen at gå til en nichesport, der skulle blive en personlig passion. Lokale Horsens Stallions, der spiller amerikansk fodbold, havde plads til ham på holdet. Han var 15, og amerikansk fodbold var ikke så stort i Danmark endnu. Det ændrede sig de følgende ti år, hvor Kevin både opnåede at være med landsholdet på træningslejr og tage et år på High School i Mobile, Alabama, så han kunne prøve at spille på et amerikansk hold. Han sluttede som receiver på forskellige hold i Horsens, Vejle og Aarhus. Receiveren er ham den hurtige, der griber og laver touchdowns. Tiden i USA står som noget helt specielt.

– Det er en fantastisk fed kultur derovre, og det lokale fodboldhold er virkelig et samlingspunkt for lokalsamfundet. Man tager det seriøst, og holdene tager sig af de unge. Det er en forenende faktor på tværs af etnicitet og social status, siger Kevin.

For at perspektivere hvor stort amerikansk fodbold er over there, nævner Kevin, at finalekampen Super Bowl normalt har næsten 100 millioner seere – næsten en tredjedel af den amerikanske befolkning.

Voksende interesse

Helt så stort er det endnu ikke i Danmark, men lokale Horsens Stallions eksisterer endnu, og interessen hjemme i sofaerne er også voksende.

– I Danmark ser de fleste amerikansk fodbold på TV3 Sport, og stationens Facebookgruppe for amerikansk fodbold har 80.000 følgere. Så der er en ret stor og voksende interesse, siger Kevin.

Super Bowl havde 124.000 danske seere i 2015, hvilket var 14.000 mere end året forinden. Der er umiddelbart ikke nyere opgørelser for Danmark, men den stigende tendens har formentlig holdt ved siden. Derudover har den danske liga for amerikansk fodbold, National Ligaen, netop sikret en aftale med SPORT LIVE for 2021, hvor mere end halvdelen af kampene vises på dansk TV.

KevinJeppesenBøvlet at handle med USA

“Jeg har mit eget lager i kælderen, og det skal naturligvis udbygges i takt med efterspørgslen”

Han kender til interessen for fanmerch og besværet med at få det hjem fra USA. Hvis man f.eks. vil have en fed hoodie med favoritholdets logo på, skal man slås med lang leveringstid, toldopkrævninger og et fuldstændig umuligt retursystem.

– Jeg kender alt til at bestille en trøje og få den hjem i en størrelse, der ikke helt passer, fordi de amerikanske størrelser er noget anderledes end de europæiske. Så ender man måske med at gå rundt i en oversize eller sælge den med tab i en Facebookgruppe, fordi det er så besværligt at returnere, siger Kevin.

Eget lager – ikke dropshipping

Det inspirerede ham til at åbne webshoppen USsportsapparel.dk, der foreløbig har 80 varenumre. Det er ikke så voldsomt mange, når de skal spredes ud over de 32 hold, der udgør den øverste liga i amerikansk fodbold, men der skal startes et sted. Det er naturligvis en dyrere løsning for Kevin end dropshipping, men da service, leveringstid og returmuligheder er essentielle for konceptet, er dropshipping, hvor en ordre blot sendes videre til leverandøren i udlandet, ikke en mulighed.

– Jeg har mit eget lager i kælderen, og det skal naturligvis udbygges i takt med efterspørgslen. Så ved jeg f.eks. også, hvilke hold og hvilke dessiner, der er mest søgning på, siger Kevin.

Lige i øjeblikket er det hans fornemmelse, at New England Patriots, Kansas City Chiefs, Green Bay Packers og Pittsburgh Steelers er i toppen af danskernes favoritter, så det er også de hold, der lige nu er bedst repræsenteret i webshoppen.

Arbejder som UX-designer

Han har helt styr på brugeroplevelsen på hjemmesiden, for han arbejder til daglig som UX-designer i en softwarevirksomhed. UX-designerens spidskompetence er netop at designe brugeroplevelsen, når kunderne kommer ind på en hjemmeside. Det skal være nemt at finde oplysningerne, og hjemmesiden skal fungere intuitivt, så der er en umiddelbar logik i opbygningen. Det skal være trygt at handle på hjemmesiden, og kunden skal have efterlades med en følelse af høj service – en følelse, der siden skal bekræftes af handling.

– Jeg går selvfølgelig meget op i at have hurtig levering og reagere hurtigt på forespørgsler og returvarer. Det kan ses på Trustpilot, at det indtil videre er lykkedes mig ganske godt. Selvom webshoppen indtil videre mest er et fritidsprojekt, der håndteres i aften- og nattetimerne, siger Kevin.

Webshops i Sverige og Norge

På lidt længere sigt håber han dog på en del mere. Ambitionen er at åbne webshops i både Sverige og Norge. Han har fået god hjælp og kredit fra en velvillig bank, ligesom BusinessHorsens’ Preben Kirkegaard har hjulpet med sparring på forretningsideen. Potentialet er ikke fuldt afdækket, men Kevin er forhåbningsfuld. Der er nemlig ikke rigtig nogen webshops i Danmark eller nærmeste udland, der beskæftiger sig så entusiastisk med NFL-fanmerch.

“Lige nu går der en del tid med sutteflasker og bleer, men når der bliver lidt mere tid, vil jeg gerne have skulderbeskytterne og hjelmen på igen”

– Der er som sagt 80.000, der følger amerikansk fodbold på TV3 Sports danske Facebookside. Hvis jeg blot kan få, hvad der svarer til ti pct af den gruppe i tale, og de køber for et gennemsnit af 400 kroner, er der basis for en årsomsætning på 3,2 millioner kroner, siger Kevin.

Han håber i øvrigt at vende tilbage til spillet på et tidspunkt. Han er 27, så han har nogle år tilbage i sig, før han når den almindelige, tidlige pensionsalder for amerikansk fodbold. I USA stopper man, når man runder 30, mens spillet i Danmark er knap så hårdkogt, og ”gamlinge” over 30 også kan være med.

– Jeg kvittede spillet, fordi jeg fik børn med min kæreste. Lige nu går der en del tid med sutteflasker og bleer, men når der bliver lidt mere tid, vil jeg gerne have skulderbeskytterne og hjelmen på igen, så jeg kan komme ud og snuse til noget græs, siger Kevin.

Du kan give Kevins iværksætteri et like på Facebook og se mere på webshoppen.

Kommentarer

kommentarer