Jesper og Mads er gamle skolevenner. Med ”easy fridays” har de kastet sig ud i iværksætteri med pizza og nærvær i centrum.

Pizza er både udskældt og højt skattet. Pizza er både det frosne, vakuumpakkede bræt i frysemontren og den sublime oplevelse af den rette bund med få, fremragende råvarer. Hvis vi spørger gourmander og kostvejledere, vil de samstemmende sige, at danskerne spiser alt for meget pizza. Men den påstand er knyttet til pizza som det nemme og usunde valg. Fedtede pizzaer med fyld af tvivlsom oprindelse. Pizzaer, der frem for alt tilfredsstiller de sukkerkolde smagsløg med salt og fedt.

For 48-årige Mads Rasmussen og Jesper Christensen, der lærte hinanden at kende i folkeskoleklassen på Bankagerskolen tilbage i 1979, er pizza noget helt andet end ”det nemme valg” – selvom de kalder deres iværksætterprojekt ”easy fridays”. Pointen er, at de har gjort alt det tunge forarbejde for den perfekte pizza, så det netop bliver nemt hjemme i køkkenerne.

Fælles passion

“Pizza er et utrolig socialt måltid at tilberede og spise sammen”

Det er en årelang, fælles passion, der nu får de to til at droppe sikre og vellønnede job for at springe ud i iværksætteriet. Når de mødes, har det længe været med pizzabagning i centrum. Mads har fået etableret en træfyret pizzaovn ude i haven, så der rigtig kan eksperimenteres. De har i årevis arbejdet med meltyper, ost, bagetid, temperatur, tomatsovs og fyld i en søgen efter den sublime smagsoplevelse. En del rejser til Italien er det også blevet til.

Hyggestunderne med pizzaerne har været en anden oplevelse end blot at mødes over et måltid mad.

– Pizza er et utrolig socialt måltid at tilberede og spise sammen. Fordi du kan variere det som du lyster, det tager ikke lang tid, når først dejen er klar, og så er det utrolig enkelt at lave et kongemåltid, når bare råvarerne er i top. Endelig er der et andet nærvær i pizza, fordi du spiser med fingrene og kan sidde hvor du lyster, mens du deler smagsoplevelserne, siger Mads Rasmussen.

– Der er også en særlig hygge omkring processen, fordi I kan lave én pizza og spise den, mens I gør den næste klar. Det skaber et særligt samvær, når gæsterne f.eks. kan gå hen og lave den næste. Det kan noget helt andet end hvide duge og tre retter, der skal anrettes i køkkenet, supplerer Jesper Christensen.

De kalder deres pizzaer "Napoletana" - men det har dog ikke noget med fyldet at gøre: Napoletana er en særlig bund, der laves uden olie.

De kalder deres pizzaer “Napoletana” – men det har dog ikke noget med fyldet at gøre: Napoletana er en særlig bund, der laves uden olie.

Enkelt koncept

Konceptet bag easy fridays er lige så enkelt som en ægte, italiensk pizza: Fredag morgen, typisk inden klokken 7, får kunden leveret en isoleret kasse med kølevarer på fortrappen. Her er fersk dej, tomatsovs, friskost og andet fyld til det antal pizzaer, du har bestilt. Der er altid mindst tre varianter i pakken. Det er produkter, der er valgt med stor omhu og hentet direkte hos producenterne, så et tilvalg af pakken handler ikke bare om at slippe for turen i supermarkedet.

Mozzarella Fior Di Latte importeres direkte hos producenten i Italien. For den rette ost er vigtig:

– En ringe ost lægger sig som en plade ovenpå tomatsovsen, mens den rette brydes i ostestrenge, når man tager en bid. Vi har fundet den mozzarella, som giver den helt rette pizzaoplevelse, siger Mads Rasmussen.

Italien er leverandør til det meste til pizzaerne fra easy fridays. Produkter som prosciutto cotto, Bresaola, Parma- og sortfodsskinke kommer hjem i hele stykker og udskæres umiddelbart før pakning til kunderne.

Den rigtige dej

“Vi skal bare have lært vores kunder, at de ikke må ælte den”

Dejen producerer makkerparret selv, så den har den rette elasticitet og puffer på den helt rette måde i ovnen. Den er fersk og uden tilsætningsstoffer – klar til brug ved modtagelse.

– Det er et organisk produkt, fordi vi ikke bruger nogen former for tilsætningsstoffer. Vi lader den fermentere i 24 timer, før den køles ned, så strukturen er helt rigtig. Vi skal bare have lært vores kunder, at de ikke må ælte den – dejportionerne skal blot bredes ud til en pizza uden brug af kagerulle. Nøjagtig som i de italienske køkkener, siger Mads Rasmussen.

Dejen er ikke langtidsholdbar, men den kan sagtens gemmes i køleskabet weekenden over, hvis pizzabagningen er en lørdags- eller søndagsseance.

Meget påvirket af Italien – men ikke fastlåst

Kassen fra easy fridays kan blive udgangspunktet for en socialt samvær for hele familien, når dejen fordeles, formes til en pizza og fyldet kommer på. Fyldet vil variere fra uge til uge, og det er altid en overraskelse med. Forvent dog ikke bearnaisesovs, cocktailpølser, kebab eller andre unoder.

– Vi holder os til den italienske metode med få, gode ingredienser. Men vi er dog ikke fastlåst på Italien og italienske råvarer. Hvis vi har udviklet en smagsvariant, der indeholder en råvare fra Danmark, Spanien eller Frankrig, vil den også være at finde i pakken, siger Jesper Christensen.

Kunderne bestemmer selv, om de ønsker en pakke til 3-4 eller 5-6 personer. Som udgangspunkt skal man tegne et abonnement, der dækker mindst to leveringer. Leveringstiderne er fleksible, så du selv bestemmer, hvilke fredage, der skal være easy fridays. Du kan altid skubbe en levering, hvis det passer dårligt, og du kan tilmed skifte leveringsadresse, hvis den næste kasse skal leveres i sommerhuset eller hos gode venner.

– Vi arbejder med abonnementer, fordi det er et godt redskab til at minimere omkostninger og spild. Med abonnementer kan vi vide på forhånd, omtrent hvor mange pizzaer, vi skal forberede til næste fredag. Uden abonnementer kan det jo i princippet svinge fra 12 til 300. Det er svært at lave en rentabel forretning ud af, siger Mads.

Der skal bestilles onsdag inden klokken 12, hvis man vil have sin pakke den følgende fredag morgen – ellers kan dejen ikke nå at blive færdig.

Bygger webshop selv

“Vi er øvede i at lave pizzaer, men vi er knap så øvede med at bygge webshops”

Han og Jesper bøvler stadig med at få hjemmesiden med webshoppen til at køre perfekt. F.eks. var der flere af de første kunder, der slet ikke opdagede, at de havde tegnet et abonnement. De troede, de købte til en enkelt fredag, men et abonnement gælder mindst to fredage.

– Vi har valgt at bygge vores webside selv, fordi det er sjovere at købe råvarer til pizza end smide pengene efter et webbureau. Det giver til gengæld nogle udfordringer. Kommunikationen er virkelig vigtig, så kunderne altid ved, hvad de får. Men hvis de er i tvivl, må de aldrig tøve med at ringe til os. Vi er øvede i at lave pizzaer, men vi er knap så øvede med at bygge webshops. Jeg håber, folk vil bære lidt over med os her i begyndelsen, griner Jesper.

– Vi er ret øvede i salg og elsker kundeinteraktion, men på web er der ikke kropssprog, smil og samme mulighed for dialog om et budskab som i face to face salg, supplerer Mads, der har mere end 20 års salgserfaring fra bl.a. Danfoss.

Se mere på hjemmesiden.

Find desuden easy fridays på Instagram. Facebook er også snart en realitet – men ikke klar ved redaktionens slutning.

Kommentarer

kommentarer