For Kenneth Dahl var vejen til at blive selvstændig iværksætter ganske broget. Han startede med at sælge kuglepenne, gik over til hjemmesider og måtte siden opjustere prisen for egen tid, før webbureauet KUNTO for alvor kom op i omdrejninger.  

For nogle iværksættere er drømmen om at være selvstændig helt logisk; de kan bedst finde udfordringer og arbejdsglæde, når de arbejder alene. Sådan var det også for Kenneth Dahl. Han havde ellers uddannet sig til handelsassistent med speciale i salg og fundet en drøngod arbejdsplads på en møbelfabrik. For nogle ville det kunne omsættes til stabilitet, fast indtjening og gode kolleger mange år frem. Men Kenneth Dahl kom hurtigt til at kede sig:

– Jeg har altid et behov for at få nye ansvarsområder, så jeg kan udvikle mig. Men efter et år på fabrikken havde jeg fået alt det, jeg kunne få. Så var det tid at komme videre, siger han.

Træge beslutningsprocesser

Han sagde op og søgte over i sin fætters firma, som solgte lavenergipærer og -lysstofrør til erhvervslivet. Her skulle han arbejde provisionslønnet, men han kørte træt i erhvervslivets langsommelighed og troløshed.

– Jeg kunne arbejde i uger på at udregne et tilbud til en virksomhed, der måske viste, at de kunne spare fem eller sekscifrede beløb årligt på at vælge os som leverandør. Men så skulle de lige drøfte det på ledelsesniveau, og så kunne der gå en rum tid med det. Endelig brugte de måske mine udregninger til at vælge en konkurrent som leverandør. Det var ekstremt utilfredsstillende, siger Kenneth Dahl.

En del af den samme problematik var i spil, da Kenneth og en kammerat arbejdede med at sælge reklameartikler, såsom kuglepenne og anden merchandise. De skulle have fat i de store virksomheder, før det battede noget, men selvom de kunne dokumentere store besparelser overfor virksomhederne, var de tit så glade for deres faste leverandør, at de som oftest blev enige med sig selv om, at de ikke ville skifte trods besparelsen.

Hjemmesider startede som en hobby

Kenneth begyndte at køre træt i vægelsindet, ubeslutsomheden og de evige opkald til virksomheder, der ikke rigtig vidste, hvad de ville og ofte endte med at takke nej. Der skulle ske noget helt nyt.

Undervejs havde han arbejdet en del med at lave hjemmesider. Det begyndte egentlig i Tyskland, da han i en periode arbejdede med at sælge industriremme og havde en del fritid uden venner og familie i nærheden. Så var der tid til at nørde. Han var efterhånden blevet ret god til det, og det var de evner, der kom i spil, da han sammen med to andre fætre udviklede ideen til en webplatform for begivenhedscrowdfunding. Ideen var altså en crowdfunding, hvor arrangører af eksempelvis koncerter eller festivaler kunne hente en del af pengene hjem, før de skulle bruges. Det kunne jo gøre det lettere at udvikle kulturarrangementer og mindske den økonomiske risiko. Kenneth og hans fætre knoklede på projektet i omkring ti uger, men det var ikke muligt at finde sponsorer til projektet. Så det blev skrinlagt.

Drømmene på bordet

Omkring januar 2016 fandt Kenneth ud af, at han skulle satse alt på at lave hjemmesider, og han skulle starte for sig selv. Han fandt et skrivebord i kontorfællesskabet FÆNGSLET 2. ØST og satte for alvor fut under firmaet KUNTO, som allerede havde drevet som en slags skyggebeskæftigelse ved siden af alt det andet gennem årene.

Hans uddannelse som handelsassistent blev en stor hjælp, og han slap for al den ubeslutsomhed, han havde måttet trækkes med i de andre sammenhænge.

- Jeg elsker at tale med kunderne og udvikle deres ideer. Jeg beder dem altid om at smide alle drømmene på bordet, så jeg kan komme med et bud på, hvad der er opnåeligt for deres budget. Tit finder jeg frem til noget, de slet ikke havde tænkt på. Jeg elsker den del af arbejdet, og når først jeg har en kunde til samtale, ved jeg også, at der bliver noget at lave, siger Kenneth Dahl.

Alt for lav timepris

Men efter nogle måneder måtte Kenneth sande, at priserne på ydelserne var for lave.

– Jeg har noget software på min computer, hvor jeg kan registrere tidsforbruget på hver enkelt opgave. Der var nogle opgaver, hvor min timeløn blev alt, alt for lav. Det hang ikke sammen, men jeg var også lidt nervøs for at skrue op for priserne. Men efter at have undersøgt markedet og talt med kolleger i branchen, valgte jeg at skrue priserne op med næsten 200 pct. Jeg skrev det ud til mine kunder i et nyhedsbrev, og det er ikke resulteret i negative reaktioner, siger Kenneth Dahl.

Han har allerede fået en håndfuld nye kunder til de nye priser, og hvor han før skulle have seks-otte opgaver om måneden for at få en fornuftig indtjening, kan han nu nøjes med to eller tre nye kunder. Det giver langt mindre stress og mere ro til at fokusere på salgsstrategier og produktudvikling.

– Fremadrettet vil jeg gerne bruge det meste af min tid på produktudvikling sammen med kunden. Det er den del, jeg synes er den mest interessante og udfordrende, siger han.

Kenneth arbejder sammen med en freelancegrafiker og en freelanceprogrammør, så han har hjælp ved hånden, når opgaverne kræver lidt ekstra.

Du kan se mere om KUNTOs produkter på hjemmesiden og smide et like på Facebook.

Kommentarer

kommentarer