Vores produkter skal være funktionelle, og så skal de bare ose af lækkert dansk design!” Sådan lyder det fra Nina Frederiksen – den ene af de to Horsens-iværksættere bag sleepbag.dk. Der skulle et langt tilløb og mange overvejelser til, før de i 2012 officielt gik på markedet med deres (tre-i-en) babysovepose. Vi har taget en snak med iværksætterduoen, der både privat og i drømmeprojektet danner par. Læs her hvordan de gik fra de første kælder-fabrikerede prototyper til at gå “all-in”!

Barselsiværksætter med turbo

Vi har formentlig alle hørt om dem – de unge mødre, der efter de første måneder på barsel får virketrang og bare må i gang med at realisere iværksætterdrømmen (som for mange desværre bliver et halvhjertet forsøg med en online børnetøjforretning).

Sleepbag.dk-stifteren, Nina Frederiksen, slipper ikke helt for dette prædikat – forskellen er bare, at hun for alvor førte drømmen ud i livet, og i dag lever livet som iværksætter på fuldtid. For netop kombinationen af mødregruppe, indestængte designerambitioner og en klar idé om at der var et hul i markedet for de såkaldte tre-i-én babysoveposer udgjorde en alt for sprængfarlig iværksættercocktail til at holde Nina tilbage.

Når bræk skaber idéer

Meget få – og især én stor producent har i mange år domineret markedet for de funktionelle babysoveposer, der kan bruges selvstændigt som alternativ til en “lift” eller som indlæg i barnevognen. Faktisk i så høj grad, at det pågældende brand for mange er blevet synonym med produkttypen, der af de fleste af os kendes som en Voksipose. Men da Nina og Mikkel som så mange andre nybagte forældre bare måtte have fat i en af disse vidunder-poser, fandt de hurtigt ud af, at noget kunne gøres bedre.

Beklager detaljerigdommen, men den lille søn fik hurtigt hverdagstestet soveposen (læs: den blev udsat for opkast, gylp, mm.), og den stakkels far, som skulle vaske soveposen, mente at processen var alt for besværlig. Moderen var samtidig frustreret over hvor kedelige designs, markedet var præget af – og så var idéen født!

Den første top-funktionelle designersovepose ser dagens lys

På bedste nød-lærer-nøgen-kvinde-at-spinde-manérer designede og producerede Nina selv de første babysoveposer tilbage i 2008 (dengang under navnet soveposen.dk). De blev solgt i mødregruppen til symbolske priser, og alt fra design til produktion foregik hjemme i kælderen.

I dag er produktionen flyttet til Kina, og sleepbag.dk’s produkter sælges nu i 25 (danske) butikker og via egen webshop på sleepbag.dk. En række større kæder viser desuden interesse for produktet netop i denne tid. Foruden kerneproduktet – babysoveposen – producerer sleepbag.dk også tilhørende legestænger, krammedyr og flaskevarmere.

Mødregruppen som ambassadør

Med et udpræget online navn som sleepbag.dk, skulle man tro, at virksomheden netop havde benyttet sig meget af online markedsføring og sociale medier. Det gør de også til en vis grad, men langt mere traditionelle metoder har vist sig at have den største effekt. Hver gang sleepbag.dk sender en sovepose ud af døren ved de med stor sikkerhed, at den ikke kun skaber stor værdi for den individuelle kunde, men at den også “arbejder” for dem.

“Det var vigtigt for os at komme hurtigt ud på markedet, så i starten solgte vi de første mange soveposer til vennepriser for på den måde at få dem i omløb derude i mødregrupperne og andre netværk. De første glade kunder blev på den måde vores loyale ambassadører, og både produktet og kunden var i sig selv en kæmpe del af den første udbredelse”, beretter Nina Frederiksen.

Manden, Mikkel Sørensen, der i dag er med på sidelinjen og ellers er produktionsdirektør i den grafiske branche understreger dog, at de aldrig har negligeret værdien i traditionel markedsføring: “Som nystartet virksomhed er det utrolig vigtigt at sende troværdige og ensartede signaler over hele linjen. Hjemmeside, logo, visitkort, brevpapir og meget mere skal ganske enkelt være strømlignet og signalere den samme brand-identiet og ikke mindst være i overensstemmelse med produktet”.

Mikkel fortsætter: “Som iværksætter svømmer man typisk ikke i store markedsføringsbudgetter – men lad nu være med at gå for meget på kompromis med det helt basale.” Han peger i stedet på, at det er muligt at søge midler netop til startfasen, hvilket sleepbag.dk også har benyttet sig af både i forhold til markedsundersøgelser, markedsføring og branchetekniske undersøgelser via bl.a. Teknologisk Institut.

Fra lønmodtager til selvstændig

I mit tidligere job i børnetøjsbranchen måtte jeg pga. omstruktureringer desværre give afkald på en stor del af den kreative og designmæssige side. Der blev lagt for meget låg på min indre designer, så flere og flere aftener tilbragte jeg derfor hjemme i kælderen ved tegnebrættet og symaskinen”.

Sådan lyder det fra Nina Frederiksen, der er uddannet dameskrædder og i mange år har beskæftiget sig med funktionelt børne-outwear. Netop kombinationen af det funktionelle / praktiske og lækkert design, inspirerede Nina til at kaste sig ud i de første sleepbags.

Interessen for Ninas kælder-kreationer var stadigt stigende henover de næste 2-3 år. Det lille private foretagende voksede stille og roligt, men i 2010 var interessen for produktet og lysten til at gå “all in” blevet så stor, at der skulle mere til. Mikkel, der gennem hele forløbet har været med på sidelinjen var på samme måde blevet overbevist om, at potentialet var stort. Som tidligere selvstændig erhvervsdrivende og med sans for forretning var han dog mere skeptisk i forhold til at lade konen sige jobbet op og gå fra to stabile indkomster til én. Hvis Nina ville videre med forretningsidéen, “forlangte” Mikkel noget, der skulle vise sig at blive helt afgørende for den videre succes – en detaljeret forretningsplan.

Forretningsplan – forretningsplan – forretningsplan

Når Nina for alvor kaster sig ud i et projekt, så gør hun det ordentligt”, siger Mikkel, der efter at have “sparket” hende i gang med forretningsplanen senere blev præsenteret for en 60 siders mobbedreng med alt fra koncept og økonomi til overvejelser omkring risikovillighed og konsekvenser for familie / dagligdag. Mikkel, der netop var fortaler for en detaljeret forretningsplan, understreger hvor vigtigt det er at gennemgå denne proces:

“Forretningsplanen bliver et af dine vigtigste våben i den videre dialog med banker og samarbejdspartnere, men – og måske endnu vigtigere – du får samtidig gjort dig et hav af relevante overvejelser i forhold til selve konceptet, din egen rolle og den indsats det kræver af dig for at få succes.”

Fremgangsmåden var iøvrigt såre simpel. “Vi downloaded en skabelon på nettet, og så var det ellers bare at gå i gang. Her blev vi tvunget til at tage stilling, og det var lige præcis, hvad vi havde brug for.” I en lang periode skete der ikke det helt store, men da barn nr. to pressede sig på, og fødslen var oppe over, færdiggjorde Nina til sidst forretningsplanen på godt en uge.

Med en gennemarbejdet forretningsplan i hånden – og dermed et hav af overvejelser senere – lykkedes det Nina og Mikkel at få banken med på idéen, og i 2012 blev sleepbag.dk officielt stiftet. Iværksætterdrømmen var sparket i gang!

Læs mere om forretningsplaner og download en skabelon på startvaekst.dk/Forretningsplan.

Støtte fra erhvervsråd og væksthuse

De to sleepbag.dk-stiftere har nu – et par år senere – gjort sig både positive og negative erfaringer i forhold til selve opstarten. Men som Mikkel siger – “.. lad nu være med at ærgre dig over dine fejltrin. Du har helt sikkert lært noget af dem, og ALLE begår fejl i starten”. Én ting lå fast for de to iværksættere – det var ingen skam at trække på hele paletten af hjælp, der kunne hentes ved erhvervsråd, væksthuse og offentlige puljer.

Via Business Horsens’ “Hjælp til iværksættere i Horsens” fik sleepbag.dk adgang til en klippekortordning, hvor man frit kan vælge at modtage rådgivning fra en række tilknyttede eksperter – herunder revision, regnskab, markedsføring, mm. Historiens to hovedpersoner valgte at fokusere på hjælp fra en revisor.

“En revisor har typisk ikke bare forstand på tal – men kan ofte spille ind med kritiske spørgsmål i forhold til konceptet og forretningsidéen. I det hele taget havde vi stor glæde af at diskutere mange af detaljerne med en revisor, hvilket varmt kan anbefales til alle jer derude, der overvejer at gå i gang!” siger Mikkel.

Business Horsens viste sig også at være bindeledet videre til Væksthus Midtjylland, der ifølge eget udsagn har følgende iværksætter-boost på samvittigheden: “Hos Væksthus Midtjylland kan virksomheder på Danmarks regning få udarbejdet deres vækstplan og gjort udfordringer til muligheder. Væksthus Midtjylland er operatør på en række af Vækstforum i Region Midtjyllands udviklingsprogrammer med tilskud til vækstpotentielle virksomheders køb af specialiseret rådgivning.

For sleepbag.dk betød mødet med Væksthus Midtjylland et boost af en række meget vigtige processer. I første omgang var det forretningskritisk at foretage detaljerede undersøgelser og få udarbejdet noget så teknisk som en kemikalierestriktionsliste (for almindeligt dødelige betyder det at Sleepbag.dk kan stille krav til deres producent og producentens underleverandør om at de anvendte materialer overholder lovgivningen på området og ikke er sundhedsskadelige, mm.).

Via Væksthus Midtjylland fik de finansieret 50% af udgiften til denne undersøgelse, der blev foretaget i samarbejde med Teknologisk Institut. Støtten kunne på daværende tidspunkt modtages af vækstorienterede virksomheder indenfor virksomhedens første 6-12 måneders levetid.

Samarbejdet med Teknologisk Institut blev desuden udvidet via ordningen, Videnkupon, hvor små og mellemstore virksomheder kan modtage tilskud til at samarbejde med videninstitutioner. I praksis fungerer ordningen på den måde, at videninstitutionen yder en arbejdsindsats (eller viden/forskning) svarende til maks 100.000 kroner, og modtageren (her sleepbag.dk) yder tilsvarende en indsats svarende til 150.000 kroner. Der er således tale om et samarbejde med fokus på at flytte vækstvirksomheden videre i positiv retning.

Sleepbag.dk foretog desuden en markedsundersøgelse med hjælp fra Eksportrådet (under Udenrigsministeriet), der her bidrog med 50% i finansieringsstøtte.

“De meget dybegående undersøgelser har siden været af stor betydning for os – og uden den indledende finansieringsstøtte ville vi have haft svært ved at foretage dem. Denne form for grundforskning har i mange henseender gavnet både virksomheden og kerneproduktet helt konkret”, lyder det stolt fra sleepbag.dk-duoen.

Sleepbag.dk startede sgu – og de stopper ikke igen!

Efter en spændende snak med sleepbag.dk-folket sidder vi tilbage med en vaskeægte vi-starter-sgu-oplevelse. Og hvad vil det sige? Jo, det er helt præcist oplevelsen af at have mødt nogle mennesker, der vidste, de havde “fat i noget” rigtigt, men pga. usikkerheden og de umiddelbart mange udfordringer liiiige skulle tænke sig om en ekstra gang.

Men de startede sgu (!), og i dag driver de en spændende virksomhed med stort vækst- og ikke mindst eksportpotentiale. Tak for snakken sleepbag.dk! Vi håber, denne iværksætterberetning har skubbet jer derude et par meter tættere på at blive de nye iværksættere i Horsens.

Se mere på sleepbag.dk og facebook.com/Sleepbag.dk.

Kommentarer

kommentarer