Smykker med et godt formål


Anne-Mette Nordahl og Theis Jørgensen - NorJewels.dk

Smykker er ofte en sikker vinder hvis man vil glæde en man har kær, men nu har to unge iværksættere gjort det muligt også at glæde mange andre, når man køber smykker hos dem. Anne-Mette Nordahl Andersen og Theis Jørgensen startede 2016 ud med at lancere deres webshop, NorJewels, som sælger kvalitetssmykker og hver måned giver 10% af omsætningen til en god sag.

– Vores konkurrenter bruger mange penge på google adwords, hvilket vi ikke rigtig kunne gøre. Så vi måtte finde på et anderledes koncept, der kunne give os omtale. I skolen hører vi hele tiden om CSR (corporate social responsibility) – hvilket står for virksomheders samfundsansvar. Så det kom meget naturligt at bygge virksomheden op om det, fortæller Anne-Mette.

3. generations smykker

Måske lyder efternavnet Nordahl bekendt? Det var nemlig Anne-Mettes farfar N. O. Andersen, som stiftede smykke virksomheden Nordahl Andersen i 1984. Virksomheden ligger i Horsens og blev i 2007 solgt til Anne-Mettes forældre, som har sat deres præg på virksomheden og bl.a. udviklet smykke kollektionen Nordahl Jewellery.

– Jeg husker da mine forældre havde smykkelager i kælderen, og nu har de 25 ansatte. Det har været spændende at følge den udvikling. Da min farfar havde virksomheden var de kun to ansatte, så mine forældre har virkelig formået at vækste. De forhandler med samtlige guldsmedbutikker i Danmark, fortæller Anne-Mette, som nu, sammen med virksomhedspartneren og kæresten Theis, også er blevet forhandler af sine forældres smykke kollektioner.

Det at være vidne til forældrenes iværksætteri var med til at give Anne-Mette et ønske om også at starte sit eget en dag. Hun ønskede dog først at få sig en grundlæggende uddannelse, og der faldt valget på HA (kom.) – hvilket for dem der ikke snakker universitet “slang” står for: Erhvervsøkonomi – virksomhedskommunikation, på CBS i København.

Anne-Mette har netop afleveret sin bacheloropgave og har tænkt sig at starte på kandidaten efter sommerferien, men det kommer dog lidt an på om NorJewels tager fart. Hvis den gør det, så er det der fokus skal ligge, lyder det fra Anne-Mette, og så sætter hun gerne studiet på hold for at se hvor iværksætteriet bringer hende.

At skabe sine egne erfaringer

Anne-Mette og Theis mødte hinanden på CBS. Theis er oprindeligt fra Skagen og har også selvstændige forældre, så han havde samme lyst til at gå egne veje som Anne-Mette. I sommers sidste år startede Theis på kandidaten, men valgte at stoppe igen i december.

– Jeg var træt af at gå i skole, der skulle ske noget nyt. Jeg ville hellere ud og skabe mine egne erfaringer i stedet for at sidde i skolen, og vi ville begge gerne ud og erhverve os mere erfaring, end hvad vi kunne få som studentermedhjælpere. Så det var også en af årsagerne til, at vi sprang ud i iværksætteriet, fortæller Theis og fortsætter:

– Ved siden af NorJewels arbejder jeg i Martin Thorborgs virksomhed Dinero, og i det miljø bliver man bestemt også støttet i valget om at springe ud i iværksætteriet og tage chancen.

Og de to unge iværksættere har bestemt nok at se til med skole og jobs ved siden af NorJewels, og der ser de også den største udfordring – tiden eller manglen deraf.

NorJewels med Sisse Fisker fra SMILfonden

Theis og Anne-Mette på besøg hos SMILfonden og Sisse Fisker.

– Vi har begge to et arbejde, og jeg går i skole og har lige været i fuldtidspraktik. Idéer mangler vi ikke, men tiden er der ikke til at udleve dem alle, lyder det fra Anne-Mette.

Noget af det som bliver forsømt er f.eks. SEO tekst på deres produkter. Anne-Mette og Theis er godt klar over vigtigheden af gode SEO tekster, men det er “desværre” meget sjovere at tage ud til møder med velgørenhedsorganisationer eller at forfølge en ny idé. De har snakket om at lave en prioriteret liste over de opgaver, som giver mest værdi for virksomheden og så arbejde ud fra den, men tiden skal selvfølgelig også lige være til at lave sådan en liste.

En anden udfordring, de især havde i starten, var det her med at finde modet til at tage kontakt til organisationerne. Det kan godt være lidt angstprovokerende at ringe op til en stor velgørenhedsorganisation og sælge sin idé.

– At have mod til at vise og sælge idé. En mail får man ikke noget ud af, man skal ringe dem op og være direkte. Vi var jo lige ved at falde om af skræk første gang, fortæller Anne-Mette, der dog påpeger, at det ikke længere er noget problem at tage telefonen og ringe f.eks. Sisse Fisker op, der står bag SMILfonden, som NorJewels støttede i april.

Man misser 100% af de skud man ikke fyrer af

Anne-Mette og Theis har efterhånden været til en hel del møder med velgørenhedsorganisationer – nogen gange føltes det som at skulle ind til en eksamen, andre gange har idéen solgt sig selv. Som nævnt var starten meget præget af nervøsitet for at springe ud i det, men der har Theis et “saying”:

“Man misser 100 % af de skud man ikke fyrer af – det handler om at man bare skal starte, man skal kaste sig ud i det, ellers sker der ingenting. Derudover skal man heller ikke tro at succes kommer fra dag et, man skal arbejde for det. Man skal starte småt, og så skal man arbejde sig stille og roligt opad, men stadig tør tage en chance”, lyder det fra Theis.

Og det må man sige Anne-Mette og Theis har gjort. Smykkerne får de leveret fra Nordahl Andersen, og da Anne-Mette og Theis i høj grad værdsætter personlighed i deres virksomhed, bliver hver bestilling sendt ud med et billede og en lille personlig hilsen til kunden.

Et oplagt spørgsmål er jo så, om der er nogen kunder?

– Den første weekend vi lancerede webshoppen var der ikke et eneste salg – man sad lidt og tænkte øv. Så lavede Hjerteforeningen det første post på facebook, og så fik vi det første salg – det var en fantastisk oplevelse. Det har svinget lidt i perioder – det går rigtig godt de første 15 dage i måneden, når der er lidt nyhedsværdi i det og så stilner det lidt af, men alt i alt er vi meget tilfredse, lyder det fra Theis.

Og til sidst bliver vi selvfølgelig nødt til at høre, om pigen og nu iværksætteren fra Horsens har tænkt sig at vende tilbage til sin hjemstavn?

– Hver gang vi er i Jylland, så vil jeg gerne tilbage. Men når det er sagt, så ved jeg det ikke. Der er så mange muligheder i København – mange af organisationerne holder til her, så det har bare været så meget nemmere at tage til møder, end hvis vi havde boet i Horsens. Men der er da helt sikkert også noget der trækker i Horsens – hvis jeg f.eks. på et tidspunkt skal overtage mine forældres virksomhed. Nu må vi se, lyder det fra Anne-Mette.

Som en vaskeægte Horsens pige og nu iværksætter fra Horsens, synes vi kun det var passende at fortælle Anne-Mettes iværksætterhistorie – hendes iværksættertrang blev født i Horsens, men bliver lige nu udlevet i København – vi ved dog ikke hvad fremtiden byder på. Uanset hvad skal der lyde et kæmpe held og lykke med NorJewels og deres velgørende iværksætteri.

Du kan købe smykker og støtte et godt formål her, og ellers tjekke NorJewels facebookside ud her.

Fotos af: Anne-Mette Nordahl Andersen.

Kommentarer

kommentarer

Næste indlæg OneRepair flytter ind i Bytorv Horsens

Forrige indlæg At gå ud på isen

Trine Thomsen

Om skribenten Trine Thomsen

Skribent på vistartersgu.dk

Relaterede indlæg