Stolthed kan også føre til en god forretning

Best Of Horsens er på vej ud i verden – men det var faktisk slet ikke meningen…

Oprindeligt var det ment som et Horsens-produkt. Nu er ideen på vej ud over landets grænser – men først skal der en grundig foranalyse til.

Jørn Simmenæs, 53 år og indehaver af reklamebureauet upfront, er tilfreds, men også lidt forundret. Da han for ca. halvandet år siden lancerede byportalen Best Of Horsens, var det udelukkende tænkt som et lokalt produkt – født af en enorm stolthed over den by, hvor han er født og vokset op.

– Vi havde i knap 10 år udgivet erhvervsmagasinet upfront på tryk, og havde derigennem masser af gode kontakter. Men vi kunne konstatere, at flere og flere virksomheder begyndte at satse på den digitale verden. Derfor valgte vi at sadle om med ideen om en portal, hvor vi samler alt det bedste, byen kan byde på – og det er jo en del, siger Jørn Simmenæs, der som mangeårig iværksætter efterhånden har en vis rutine i at få nye ideer og gøre dem levedygtige.

Timingen var god

Byportalen fik en god start; bl.a. fordi Best Of-teamet også tilbyder hjælp til at begå sig på de sociale medier.

– Timingen var god, for mange virksomheder var lidt usikre på hvordan de kommer i gang f.eks. på Facebook og Twitter. Vi gjorde det til en del af pakken, samtidig med at vi fortæller om det bedste inden for erhverv, sport og kultur, nydelse og shopping samt seværdigheder, fortæller han.

At city branding kunne være interessant for andre byer gik op ham et par måneder efter starten i Horsens.

– Jeg talte med Claus Hermann i Viborg (bestofviborg.dk), som var på udkik efter nye udfordringer. Han var øjeblikkeligt tændt på ideen, vi strikkede en licensaftale sammen – og der gik det op for mig: Hey, det her kan måske bære endnu længere ud, siger Jørn Simmenæs.

I dag er Best Of-ideen også bredt ud til Lillebælt-området, og der er flere byer på vej.

– De fleste vil gerne være stolte af deres by, og alle byer har noget at være stolte af. Det er fint med officielle hjemmesider til turisterne, men hvis du som gæst udefra finder blot en håndfuld ”best of”-restauranter i f.eks. Hamburg – vil det så ikke være dem, du overvejer først, spørger Jørn Simmenæs, der hele tiden er i dialog med flere danske byer om ideen – efterhånden også på Sjælland.

På vej til udlandet

Han tog tidligere på året konsekvensen af interessen og sikrede sig hundredvis af ”bestof”-domænenavne. Ikke blot ved de 50 største byer i Danmark, men også ved ca. 300 udenlandske byer.

– Vi har nu f.eks. bestofparis.fr og bestofnewyork.us; naturligvis også som .com-adresser, så hvis markedet er der, kan vi rykke hurtigt.

Næste skridt bliver en grundig analyse af de internationale muligheder.

– Set herfra kan det være svært at vurdere markedet i f.eks. Qatar. Heldigvis får vi snart to praktikanter fra VIA i nogle måneder, som skal analysere markedet for byportaler uden for landets grænser, så vi ikke bruger kræfter på projekter, der ikke kan realiseres, siger Jørn Simmenæs.

Motionsløberne er også Best Of…

Ud over det nationale og internationale perspektiv er Best Of-ideen også blevet større end forventet inden for byskiltene:

– Jeg havde faktisk ikke tænkt tanken, men andre kom med dem: Jamen, dén golfturnering skal da hedde Best Of – og cykelturen til Paris skal da også.

Også det tidligere Eventløbet, som Jørn Simmenæs var med til at starte i 2011, har nu fået etiketten Best Of Horsens-løbet. Det finder sted på lørdag, med masser af glade løbegæster fra andre byer, og når de skal søge information om løbet sker det naturligvis via byportalen – til glæde for de mange virksomheder, der er en del af Best Of-brandet.

– Egentlig tænkte vi det nok som en slags pilotprojekt, da vi begyndte, og sådan er det stadig, for vi udvikler og lærer hele tiden. Men det er da dejligt, at en forretningsidé, der dybest set er båret af en grundlæggende stolthed over byen, viser sig at kunne bære – endda i flere andre byer, siger Jørn Simmenæs.

Fun Fact

Jørn Simmenæs er ikke kun stor fan af fodbold, men har faktisk præsteret hele 260 divisionskampe for Horsens!

joern-simmenaes-fodbold-small

bubble