For Tony Evald Clausen er personlig branding lig med at være dig selv – selvom det er svært

Mange nye iværksættere tror, at al deres salg handler om produktet. De tager fejl. Det handler om dem selv – og deres evne til at se kunden.

Ordene kommer fra Tony Evald Clausen, tidligere horsensianer, stifter og indehaver af Salgspiloterne, som med egne ord ”får dit salg til at lette”. Det gør de ved at lære deres kunder at stille skarpt – ikke på deres egne produkter, men på de mennesker, de gerne vil sælge til.

-Hver gang, vi skal købe noget, agerer vi ud fra vore følelser. Derfor skal du forstå menneskers følelser, hvis du vil forstå dem og i sidste ende sælge noget til dem, siger han og fortsætter:

“Derfor er det også vigtigt, at dine kunder kan se, hvem du er. Mange taler om personlig branding, og det er også vigtigt, men for mig er det egentlig blot det samme som at være dig selv. Det lyder enkelt, men er det ikke nødvendigvis, for du skal også omfavne nogle sider af dig selv, der måske ikke umiddelbart er så lette at håndtere.”

Røde sko og jakkesætTony - salgspiloterne

Han er selv en udadvendt og farverig person, der ”let bliver lagt mærke til i et selskab – også når jeg tier stille”. Derfor valgte han for et par år siden at give det farverige endnu mere gas:
-Jeg begyndte at gå med røde sko. Det lyder som en lille ting, men kan folk ikke huske andet, så husker de mine sko. Og kan de ikke li’ skoene, kan de nok heller ikke li’ mig, konstaterer han.

Siden er ”uniformen” udvidet til at bestå af tredelt jakkesæt og selvbundet butterfly. Hver dag.

-Selvfølgelig er det ikke hver dag, jeg har lyst til den påklædning, men jeg gør det, fordi det faktisk passer fremragende til min person. Du kan kalde det en uniform, men det er en uniform, der passer til mig, siger Tony Evald Clausen.

Du skal kende dig selv

Men hvad gør man så, hvis man som iværksætter – der skal sælge sin idé eller sit produkt – er knapt så udadvendt?

-At være sig selv handler om at kende sig selv, for først når du gør det, kan du finde dit særkende. Men jeg erkender, at det kan være hamrende besværligt og at det kræver mod. Det vigtigste er, at du er ærlig, for ellers bliver du gennemskuet – og så sælger du ingenting, siger han.

Samtidig – og det er vigtigt – skal man lære at læse sine medmenneskers adfærd. Faktisk var lysten at fordybe sig i adfærdspsykologi og kropssprog en væsentlig grund til, at Tony i 2009 valgte at blive selvstændig. Men ikke den eneste grund:

“Jeg blev simpelthen træt af inkompetente chefer, der sagde nej og chefer, der kunne bruge mig, når en virksomhed skulle på ret køl, men bagefter fik travlt med at stække mig”, siger han.

Ikke alle vil bruge mig

Beslutningen gav mange bekymringer, men også en afklarethed:

-Jeg solgte mit hus og min motorcykel og fik mig en kassekredit på 100.000. Og så lovede jeg mig selv, at hvis jeg overskred den, måtte jeg give op og finde mig et helt andet job. På McDonald’s, om det skulle være. To gange kunne jeg se bunden og begge gange reddede jeg den igennem.

I dag har Salgspiloterne to en halv fuldtidsansat samt en række associerede partner – og kunder, der bl.a. tæller Randstad, Siemens og Skandia.

-Det er ikke alle, der ville hyre mig; netop fordi jeg har en markant personlig stil. Men det har jeg det fint med. Hvis jeg skal gøre en forskel for mine kunder, skal jeg netop være mig selv. Alle andre er for resten også optagede…

Kommentarer

kommentarer