Giver det mening at sammenligne en musikers kamp for opmærksomhed og air-time med iværksætteri? Her på vistartersgu.dk har vi tidligere flirtet med spørgsmålet, og vi har nu sat os for at undersøge sagen lidt nærmere – denne gang i selskab med Horsens-singer/songwriteren, Esben Kronborg, der er lige på trapperne med sit (meget lovende) debut-album! Hvis du vil lære hr. Kronborg lidt bedre at kende, før du læser videre, kan du se og høre hans nyeste musikvideo her

Det hjælper at være være ihærdig … og røvirriterende

I min indledende research bed jeg hurtigt mærke i ovenstående kommentar på Esben Kronborgs facebook-side. Drive og selvironi er i den grad en del af den 30-årige Horsens-musikers tilgang til livet som fuldtids-musiker. Han lever for (og af) musikken – stadig hjulpet af et par “party-jobs” spækket med kopi-hits for at få det til at løbe rundt rent økonomisk. Og de sidste par år har han sat ind med alle sejl!

“Jeg er lige på kanten af noget stort, og at det snart begynder at rulle derudaf!”

Og ja – det er helt tydeligt, at noget skal gå helt galt, hvis Esben Kronborg ikke indenfor det næste års tid får sit nationale gennembrud. Der kæmpes hårdt – hver dag – og det er netop dette drive / denne skabertrang, der har inspireret os til at tage en snak med den unge sangskriver om bl.a. koblingen til en traditionel iværksættervirksomheds kamp for markedsandele.

 “Hvis jeg ikke får et svar på min mail, sender jeg den igen fem gange. Der er 100 der spørger om det samme – så man er nødt til at være blandt de fem, de bliver ved med at skrive tilbage.”

Esben Kronborg står netop overfor lanceringen af sit debut-album. Pt. ligger han i forhandlinger med fire pladeselskaber og er i dialog med management- og bookingselskaber. Vejen hertil har ikke været let – og for andre, der leger med tanken om en musikalsk karriere, kan Esben afsløre, at dette er en disciplin, der rummer andet end fire akkorder og scenetække. Esben accepterer sjældent et nej, og det begynder nu at bære frugt.

Hvad er en musikers produkt?

Enhver iværksættervirksomhed har et kerneprodukt. Men hvad med en musiker? Det umiddelbare svar er indlysende – det er selvfølgelig sangene!

“Når jeg skiver en ny sang, er det ligesom at opfinde et nyt produkt. Der går tit lang tid med proces og praktik, og så får jeg bare brug for at producere noget og sætte noget nyt i verden – det er nødvendigt for mig.”

Esbens “lager” bugner – ikke med tøj, hakket oksekød eller bamser, men med sange og krydser i koncertkalenderen. Fair nok, en sangskriver er ikke en produktionsvirksomhed, men der er ligheder. For Esben er det vigtigt at videreudvikle og raffinere sangene og “produktionen”. Der er på mange måder tale om et produkt, der som alt andet skal konkurrere mod “alle de andre derude”, pakkes pænt ind, markedsføres og ikke mindst sælges.

Som far til to små piger og musikalsk iværksætter er der nok at se til. Det er ganske enkelt helt afgørende, at man virkelig BRÆNDER for projektet og idéen, hvis man som Esben Kronborg vil ud i verden. Men ofte er det ikke nok kun at have krudt i røven og vilje til at arbejde mere end 37 timer om ugen (og på skæve tidspunkter). Det vigtigste viser sig tit at være følelsen af ikke at kunne lade være:

“Jeg er et kreativt menneske. Så jeg har lyst til at vise verden, hvad jeg kan. Det er vildt fedt at stå foran et publikum og få en reaktion – og ikke mindst at påvirke folk. Det er balsam for sjælen. Jeg laver musik – og så er det bare naturligt for mig at komme ud og vise folk, hvad jeg kan. Jeg har ambitioner – hvor langt kan man drive det her?“

esben-kronborg-paa-scenen“Du bliver aldrig musiker”

Selvom Kronborg ofte har fået at vide, at han ikke kunne blive musiker – bl.a. fordi han startede i en sen alder, kunne han ikke holdes tilbage. Han startede med at synge i en alder af 21 år og greb guitaren som 24-årig (it’s never too late!). Han opsummerer på fineste vis selv det uundgåelige: “Jeg droppede ud af Handelsskolen – jeg ville sgu starte et band”. Hermed ikke en opfordring til byens studerende om at forlade bøgerne til fordel for et liv “on the road” – men igen en reminder om, at der bag mange succeshistorier (og iværksætterhistorier) ligger en vilje til at gå all in på projektet.

For Esben handler musikken iøvrigt ikke kun om at realisere sig selv og vise verden, hvad han er super go’ til:

“Der er bare for meget dårlig X-factor-smag derude. Der ligger så meget god musik gemt fra gamle dage og fra glemte stilarter. Folk er hjernevaskede til at tro, at der ikke findes andet end mainstream. Så hvis jeg kan være med til at påvirke verden og få folk til at høre mere Dylan og Springsteen, så er jeg tilfreds.”

I vores lille “musiker vs. iværksætter”-eksperiment tillader vi os hermed at konstatere, at drivet for begge genrer ofte ligger i at udvide verden og bidrage med noget, der er bedre end det eksisterende!

Kunsten at få Alex Nyborg Madsen til at lytte

I oktober 2013 udgav Esben sin første EP. Og så kunne man jo være fristet til at spørge, om det er ren magi, når man både får et prominent navn som Lars Skjærbæk (kendt fra bl.a. Inside The Whale og Boat Man Love) til at producere udgivelsen og relativt kort tid efter får Alex Nyborg Madsen til at sige go’ for at sætte den i rotation på P4.

Men magi er der dog ikke umiddelbart tale om. For Esben er opskriften ganske enkelt bare at kaste sig ud i det:

“Jeg ringede bare til Lars Skjærbæk og spurgte, om han ville producere min plade. Han kunne jo bare sige nej. På den måde har jeg fået et helt vildt hold musikere til at spille på pladen.”

Sådan lyder det – med et glimt i øjet – fra Esben, der peger på, at de “store” navne jo også selv typisk har haft entrepreneur-ånden engang. “De ved godt, hvor svært det er at komme igennem nåleøjet, så de forstår det godt og synes bare, det er charmerende, at man går til dem på den måde.”

På samme måde sparkede Esben døren ind til selveste P4-helten, Alex Nyborg Madsen. Esben banede sig vej til et såkaldt “plug in-møde”, hvor man får 10 minutter til at præsentere og spille sin plade for et hold af rutinerede musikere og radio-folk. Det lykkedes, og P4 tog sangene “Too many times” og “Cold again” til sig. Siden marts 2014 har man desuden også kunnet høre Esbens seneste mesterværk, “4th of July” på P4.

esben-kronborg-studieTaler af erfaring: Gør det nu ordentligt!

Mens kaffe-latten glider ned på en solbeskinnet Horsens-café, og Esben og jeg får snakket os mere og mere varme, begynder det at stå klart for mig: Esben er ikke kommet sovende til sin nuværende situation. Der ligger hårdt arbejde bag – masser af timer på landevejene, i øvelokalet og med guitaren derhjemme i lejligheden. Derudover har Esben selv finansieret store dele af pladeindspilningerne, og i det hele taget skinner det bare igennem, at han ikke springer over, hvor gærdet er lavest.

Et af de vigtigste råd, Esben Kronborg giver videre er dermed også noget i stil med “gør det nu ordentligt”. Især i forhold til indspilningen af musikken, understreger han vigtigheden af at få lavet et ordentligt “produkt”, som man virkelig kan stå inde for. Når produktet er på plads, handler det desuden om at lære “gamet” og møde en masse folk i branchen.

 “Hjemme-bakseriet holder sjældent, hvis man vil i dialog med den mere seriøse del af branchen. Jeg fik indspillet en ordentlig EP, der virkelig blev go’ – og som rent faktisk kom i radioen. Det blev nøglen til meget mere!”

Hr. Kronborg – det var inspirerende at snakke med dig, og vi GLÆDER os til at høre din nye plade senere på året. Og til alle jer derude: Tag nu ud og hør Esben spille LIVE, eller start med lidt inspiration på YouTube og facebook, hvor du også finder en opdateret koncertkalender. Vi håber, denne artikel både har prikket lidt til de kommende musik-stjerner derude i Horsens og også har givet noget inspiration til andre, der måske lidt for ofte glemmer at være røvirriterende og bare spørge ;-)

Kommentarer

kommentarer