Grafikeren Karen Lone Schultz kan ikke kramme sit barnebarn for tiden. Den uforløste længsel inspirerede hende til en kramme-T-shirt.

Coronakrisen vil tvinge mange iværksættere til at dreje nøglen, men den skaber trods alt også nye tanker og nye initiativer. For når du tvinges til at standse op, kan nye ideer pludselig spire frem.

image0Trængte til at kramme barnebarnet

55-årige Karen Lone Schultz har en lungesygdom, der har taget 65 pct. af hendes oprindelige lungekapacitet. Det betyder, at hun tilhører den udsatte gruppe under Corona-epidemien, hvor smitte kan være livstruende. Derfor tør hun ikke give sit treårige barnebarn Erik et knus, ligesom hun heller ikke kan holde Eriks lillebror, Christian, der er to måneder gammel. For de små poder kan helt uforvarende bære på den potentielt dødbringende smitte.

– Jeg fik ideen efter have besøgt min datter og børnebørn i haven og med sikker afstand. Da jeg kom hjem, følte jeg allerede, at jeg savnede dem rigtig meget. Fordi vi ikke kunne få de kram, vi plejede. Fordi vi skulle holde sikkerhedsafstand, siger Karen.

Så næste dags morgen satte hun sig til computeren og designede den illustration, der havnede på den nye kramme-T-shirt: To hjerter, der krammer hinanden. Med navnet skrevet i det ene hjerte, så T-shirten er personlig.

– Det var egentlig bare tænkt til mig selv og mit barnebarn. Så kunne vi have T-shirten på og lægge en hånd på illustrationen i stedet for at kramme rigtigt, siger hun.

T-shirtTanken vandt genklang

Men da historien og T-shirten kom ud i offentligheden, vandt problematikken og følelserne bag hurtig genklang. Der er mange bedsteforældre og børnebørn, der længes efter at holde om hinanden igen, så efterspørgslen blev ret hurtig stor. Da hver eneste T-shirt er specialproduceret med det ønskede navn i den ønskede størrelse og farve, er arbejdet med at modtage ordrer, producere grafikken og sende ordren til trykkeriet ganske tidskrævende. Men kramme-T-shirten er heller ikke et projekt, der skal skabe et stort overskud til Lone og hendes datters grafiske virksomhed, Mipmip.

– Det er mere en trang til at gøre noget, der driver værket. I går havde jeg en kunde, der spurgte, om det kunne lade sig gøre at få skrevet ”farmor” på det store hjerte. Selvfølgelig kunne det det, siger Karen.

Donation til Børnelungefonden

Hun får T-shirts’ene trykt i Holstebro, og de fås i både hvid, grå og lyserød. Trykkene er enten blå eller røde. Sortimentet er allerede udvidet med kramme-bodyer til de helt små. T-shirts’ene fås op til størrelse XXL, og det påtrykte hjerte kan både fås i stort og lille – som et stort, bankende hjerte midt på trøjen eller som en lille, dunkende muskel, diskret på brystet.

For hver solgt T-shirt går et beløb som donation til Børnelungefonden. Børn med lungesygdomme er ligesom Karen særlig udsatte under Coronaepidemien.

Karen og Emil under arbejdet med børnebogen - før Corona.

Karen og Emil under arbejdet med børnebogen – før Corona.

Laver børnebog

VI STARTER SGU har tidligere skrevet om Karens grafiske design og farveglade biller. I øjeblikket arbejder hun på illustrationer til en børnebog om naturen, som hun laver sammen med naturformidleren Emil Sanderhoff, som blandt andet er kendt fra Go’ Morgen Danmark. Kontakten mellem ham og Karen blev skabt ved simpelt initiativ.

– Jeg så ham i TV, og jeg havde bare en intuitiv fornemmelse for, at vi da skulle lave noget sammen. Så jeg kontaktede ham, og det viste sig, at han i lang tid havde ledt efter en illustrator til en bog, der skal få flere børn ud i naturen, siger Karen.

Bogen har endnu ikke nogen udgivelsesdato, og arbejdet er muligvis blevet en smule forsinket af initiativet med de nye kramme-T-shirts. Men Karen arbejder fortsat med sine dyreillustrationer ved siden af de krammende hjerter.

Du kan læse mere om den nye kramme-T-shirt og virksomheden Mipmip på hjemmesiden og give Karens iværksætteri et like på Facebook.

Kommentarer

kommentarer